∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Helligtrekongersaften på HamletScenen. Familieteater.
Charmerende og velspillet semidukkeforestilling bygget over en af de mere komplekse forvekslingkomedier fra Shakespeares hånd: “Helligtrekongersaften” (Twelft Night).
Det er noget af en opgave for de to skuespillere, Lene Hummelshøj og Bo Carlsson, godt hjulpet af scenograf og dukkemager Christian Quintus Clausen og komponisten Claus Carlsen, der alle står bag forestillingen.
Men skuespillerne har øvet sig længe, for forestillingen blev allerede spillet i 2022, også den gang produceret af HamletScenen. Og det kan næppe gøres bedre.
I et smalt rum i en af de lave bygninger ved Kronborg Slot er der for et par år indrettet Thaliascenen, en lille studiescene. Et rigtigt godt initiativ.
Forestillingen folder sig smukt ud i rummet og er logisk i opbygningen, hvor det meste forklares med hurtige sidebemærkninger til publikum. Men det er nok for stor (og uinteressant) en mundfund for 7 årige børn, som er den officielle aldersgrænse nedad. Den bør justeres.
Teenagere, der ved lidt om kærlighed, vil derimod være et oplagt publikum. For når Amor slår ned, lyder der nogle liflige små klokker og lyset blinker. Dermed bliver kærligheden som begreb og visuelt omdrejningspunktet i stykket.
Nu er det jo teater, så kærligheden opstår på et splitsekund, uanset hvem der er ofret. Næsten hele personregistret fra Shakespeares originale komedie er i øvrigt med. Ambitiøst? Ja. For ambitiøst? Måske.
Viola, den rige dame, Orsino, hertugen og de to søskende, Olivia og Sebastian: de finder alle kærligheden, mens de drejer rundt i svimlende lykke med tilskuere på. Det er de to drukmåse: Andreas Blegnæb med penge og Tobias Hikke uden penge, men meget tørstig. De suppleres af Malvolio, den arrogante tjener med de gule strømper, og der er endnu flere tjenere.
Alle de forviklinger, som Shakespeares fandt på, klares i et snuptag på 45 minutter med blot to levende skuespillere og et hav af dukkehoveder. De voksne er iført de nydeligste elizabethanske, beigefarvede dragter, og dukkerne har nogle sjove hoveder i træ, alt i lyse nuancer, hvilket gør det hele mindre uhyggeligt, mere charmerende.
Der er sørget omhyggeligt for alle detaljer, og muntert er det hele vejen igennem, for Sebastian er ikke druknet, og dermed er det, som kunne være en tragedie, blevet til en let komedie. Orsino kan godt flytte sin intense kærlighed fra den afvisende Viola til den uskyldige Olivia i mandeklæ’r. Viola rammes af kærlighed, da hun møder Olivia, som heldigvis har sin broder Sebastian, der kan forelske sig i den rige dame. Så cross-over identiteter, som var yndet på Shakespeares tid, fungerer her på bedste vis.
Dermed går alt op i en højere enhed for en stund med dobbeltbryllup, og måske får Tobias Hikke også en munter tjenestepige.
Teksten er vittig uden for mange svinkeærinder, men det synes slet ikke nødvendigt i indledningen at forklare så meget om gamle juleskikke i Danmark? Eller i England?
Fortæl den sjove i historie ved hjælp af de mange dukkehoveder og den melodiske baggrundslyd – mere er der ikke brug for.
Men det havde måske ikke været så dumt at indforskrive et par skuespillere til, så arbejdspresset blev lidt nedsat, og publikum måske bedre kunne følge med i forviklingerne. De to skuespillere klarer det formidabelt, men det er lige i overkanten. Hvad ville Arbejdstilsynet sige, hvis ikke det var fordi, teaterkunst er en undtagelse!
Varm anbefaling. Forestillingen er velspillet og imponerende gennemført – og så er der smukke omgivelser – uanset om det er dag eller sen eftermiddag. Aldersmæssigt øh, mindst 10-12 år.
Det er også godt for HamletScenen med en gedigen succes. For egnsteatret har været igennem en turbulent periode, hvor hjemkommunen Helsingør pludselig ville løbe fra en allerede konfirmeret firårig aftale. Men nu er der nogenlunde styr på fremtiden, 2025-2028.
HELLIGTREKONGERSAFTEN:
Thaliasalen, HamletScenen på Kronborg
Forestillingens varighed: 45 minutter uden pause
Medvirkende: Lene Hummelshøj og Bo Carlsson.
Manuskript: Lene Hummelshøj, Bo Carlsson, Christian Quintus Clausen, Claus Carlsen – frit efter William Shakespeares skuespil ‘Helligtrekongersaften’.
Iscenesættelse: Lene Hummelshøj, Bo Carlsson, Christian Quintus Clausen, Claus Carlsen.
Scenograf og dukkemager: Christian Quintus Clausen.
Komponist: Claus Carlsen.
Producent: HamletScenen –
https://hamletscenen.dk/forestilling/helligtrekongers-aften/