Anbefaling af Ulla Strømberg.
Folk og Røvere i Kardemomme by på Bellevue Teatret.
Man skal være en meget moden voksen for ikke at være vokset op med “Folk og Røvere i Kardemomme by” . og man skal være sur som tante Sofie for ikke at elske historien og de mange sange.
Det er vist moderne nu, og ikke mindst for bedsteforældre, at sikre de små børnebørn nogle årlige teaterbesøg. Og hvad er mere relevant end den meget moralsk opbyggelige og hyggelige fortælling: ”Folk og Røvere i Kardemomme by”.
På Bellevue Teatret har forestillingen allerede haft 40 års jubilæum for tre år siden. Det er helt utroligt, at samme iscenesættelse har været en del af juleforberedelserne på Bellevue Teatret og hele omegnen i så lang tid.
I år er der endnu et jubilæum, nu for instruktøren og skuespilleren Peter Aude, der kan fejre 40 års skuespillerjubilæum i samme forestilling. I de seneste år også som instruktør og stadig som en lebendig bandeleder: Kasper.
Årets forestilling er sprællevende og bærer overhovedet ikke præg af årene. Tværtimod har forestillingen ligefrem fået ny energi, selv om der er mange gengangere på scenen.
Men der er skåret lidt i historien. Naturligt nok, for hvis publikum for mindst halvdelens vedkommende er mindre børn, så går det ikke med en to timers forestilling inklusive en lang pause. Nej, nu er der sjov og halløj før forestillingen og så 75 minutters spil. Det er stadig i overkantet, og kan være svært for alle at holde koncentrationen. Men der kan næppe skæres mere, nu hvor både vognstyreren og politimesterens søde kone er klippet ud.
Da jeg besøgte teatret i selskab med en velforberedt treårig var alle børn i hele salen ganske disciplinerede og dygtige og kunne klappe i takt og følge de mange muntre sange. Imponerende.
Thorbjørn Egners historie er både charmerende og sød om en utopisk by, i et land langt borte, hvor det er varmt og alle næsten er lige. Ingen markante klasseskel og vigtigst af alt: resocialisering af de udstødte røvere. Hvad der også i dag burde få alle negative parader til at falde, er, at der er andre familiekonstellationer, end hvad man ellers havde i 1950erne. Der er ingen kernefamilier med far, mor og børn. Måske det er en af årsagerne til historiens levedygtighed og bæredygtighed?
Thorbjørn Egner er den norske forfatter bag også ”Karius og Baktus” og ”Dyrene i Hakkebakkeskoven”. Han var multikunstner og både forfatter, tegner og komponist bag de eviggyldige historier.
Bogen “Folk og Røvere i Kardemomme by” udkom i Norge i 1955, året efter på dansk i Halfdan Rasmussens eminente oversættelse og fra 1982 fast inventar i Arne Jacobsens teater, Bellevue Teatret i Klampenborg.
Forestillingen synes at have et evigt liv. Bogen er udkommet i et hav af oplag hos Gyldendal. Hvem bliver ikke glad, når tonerne til ”Vi lister os af sted på tå ” lyder.
Der spilles de næste mange uger helt hen til jul – primært i weekenderne.
Kasper PETER AUDE
Jesper NICLAS VESSEL KØLPIN
Jonatan SEBASTIAN ALSTRUP
Tante Sofie LE MÜNSTER-SWENDSEN
Kamomilla SALLY HERBERT KLIE
Tommy SEBASTIAN LAI KNUDSEN
Slagter KRISTIAN HØGH JEPPESEN
Bager og Silius FARSHAD KHOLGHI
Barber Sørensen KIKI BRANDT
Gamle Tobias MARTIN ELUNG
Æsel, løve og købmand SERGE HUERCIO
Vognstyrer Syversen KAROLINE MUNKSNÆS
Politimester Bastian TORBJØRN HUMMEL
Kapelmester og klaver STUART GOODSTEIN
Bas, harmonika m.m. NICOLAI KAAS CLAESSON/CASPER RASK
Trommer og percussion SIRI SKAMBY/ANNE KIRSTINE WINKLER
Bag produktionen:
Tekst, musik og scenografi THORBJØRN EGNER
Instruktion PETER AUDE
Oversættelse HALFDAN RASMUSSEN
Koreografi ANNE MARIE VESSEL SCHLÜTER