Menu Luk

De urørlige på Folketeatrets turné og siden i Nørregade.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strmberg.

De urørlige på Folketeatrets turné og siden i Nørregade.

Velspillet  feel good oplevelse som nok skal få en enkel eller to blandt publikum vil fælde en tåre.

Det er svært at tage en filmsucces og omplante stoffet til teatret. Det ved de fleste.  Derfor er Folketeatrets bearbejdelse af fransk films største salgssucces nogensinde: ”De urørlige” fra 2011 – et dristigt forsøg.

De urørlige. Folketeatret. Turné og i Nørregade. 2024/25, Preben Kristensen og Arian Kashef. Tegning af Claus Seidel.

Handlingen er hjerteskærende om en rigmand i kørestol og hans unge hjælper. Netop fordi hjælperen er ung og fuld af drifter og har en anden social baggrund, skaber han liv og forandring omkring sig.

De urørlige. Folketeatret. Turné og i Nørregade. 2024/25, Preben Kristensen og Arian Kashef. Foto af Gudmund Thai.

Instruktøren Kim Bjarke har selv dramatiseret stoffet. Scenerne afløser hinanden hurtigt, næsten filmisk, men alligevel er der noget lidt gammeldags over tempo og scenegang. Men måske er en teaterturnés vilkår svære?

Camilla Bjørnvad har skabt en smuk scenografi, der giver mindelser om en 1. klasses lounge med store grå gardiner, der kan trækkes til og fra.

Preben Kristensen spiller  rigmanden, der er træt af omgivelsernes medlidenhed. Som forventet er Kristensen suveræn i rollen og agerer med en let arrogance op imod Arian Kashef som den unge indvandrertype. Han er lige kommet ud af fængslet, og målet er blot offentlig understøttelse. Men overraskende nok bliver han accepteret af de fremmede mennesker.

De urørlige. Folketeatret. Turné og i Nørregade. 2024/25, Preben Kristensen. Tegning af Claus Seidel

Arian Kashef klarer samspillet imponerende flot og vokser hen igennem forestillingens to timer.  Der opstår til sidst den rette feel good stemning, når de to modsætninger går i hak. Kvinderne og hjælperne udenom kommer og går i et ytal af scener. Regimæssigt kunne det måske havde været løst mindre håndfast, men Jeanette Binderup-Schultz, Troels Malling, Jesper Riefensthal og  Amanda Radeljak klarer fint de lidt skematiske betingelser med et uendeligt antal kostume- og sceneskift.

Historien og moralen er ligetil:  At mennesker, hvis de bare vil, kan lære noget af hinanden. Her i lå den oprindelige bogs force og ligeså filmens. Budskabet er rent og smukt og kan forstås af alle, uanset alder og ståsted.

De urørlige. Folketeatret. Turné og i Nørregade. 2024/25. Foto af Gudmund Thai.

At Folketeatret og Kim Bjarke har set potentialet i fortællingen er indlysende, og man kan med sindsro vandre i teatret, selv om lidt flere moderne teaterfif ikke havde været af vejen, især ikke, når alle skuespillere er så gode og nok ville kunne honorere andre krav.

Forestillingen er på turné i det ganske land indtil jul  og april 2025 spilles i Nørregade i København.

Originaltitel: Intouchables
Filmmanuskript: Olivier Nakache og Éric Toledano
Dramatisering og instruktion: Kim Bjarke
Scenografi og kostumer: Camilla Bjørnvad
Koreografisk assistance: Jeanette Binderup-Schultz
Medvirkende: Preben Kristensen, Arian Kashef, Jeanette Binderup-Schultz, Troels Malling/Jacob Weble, Jesper Riefensthal, Amanda Radeljak.

www.folketeatret.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *