∗∗∗∗
Anmeldelse af Eva Zierau.
I BLOD OG VAND befinder vi os på et gymnasium i en storby i Kina. Her møder vi det udadvendte enebarn Wei(Lin Muran), der kommer fra middelklassen og hans klassekammerat den stille Shou(Sun Xilun), der lige har mistet sin mor, og som ikke har kontakt med sin biologiskes far. Weis far er cellebiolog og hans mor tidligere stewardesse. Forældrene bliver snart opmærksom på, at Shou har en problematisk baggrund i bagagen, og tilbyder Shou midlertidigt at flytte ind hos dem.
Shou synes at trives godt i Weis familie. Snart opdager han imidlertid, at deres på mange måder umiddelbart privilegerede tilværelse også rummer en dyster side, med usagte hemmeligheder, uopfyldte forventninger og ubehandlede følelser.
Instruktøren bag filmen Lin Jianjie siger om sin inspiration til filmen. Først var det min interesse for begrebet familie. Hver familie er en intim enhed, der fungerer efter deres egen koder og ritualer. De er gode til at opretholde en facade, men hvis du ser nærmere, vil du ofte opdage noget uventet.
Foto: Øst for Paradis
Det gælder til dels også for vores egen vestlige kultur. Imidlertid er der sket en særlig stor social ændring i Kina. Et barns politikken har fungeret i over 30 år og således sat sit præg på millioner af kinesiske familier. I 2015 blev etbarnspolitikken ophævet, til at alle par kunne få to børn.
Grundlæggende er Blod og Vand en film om to drenges opvækst i dagens Kina. I en scene ser man en fisk ligge på et bord og hive efter vejret. Et symbol på Weis´ forsøg på at leve op til forældrenes tårnhøje ambitioner. Målet er, at deres søn kvalificerer sig til at komme ind på amerikanske topuniversiteter som Harvard og Stanford.
BLOD OG VAND er en anderledes lidt mystisk film om at være ung i en kinesisk storby i dag. Der er i vid udstrækning brugt zoom optagelser for at komme tættere på karaktererne, som ser vi dem gennem et mikroskop. Der er mange lag i historien, som spejler det kinesiske samfund på godt og ondt.
Filmen har træk fra den psykologiske thriller. Vi bliver konfronteret med tvetydige relationer mellem karaktererne samtidig med, at der fokuseres på kompleksiteten af den enkelte karakters sind. Publikum inviteres med på en rejse, hvor de kan skabe deres egen fortolkning af historien.
Filmen er klippet af den danske filmklipper Per K. Kirkegaard, som er en veteran indenfor redigering af dokumentarfilm. Ifølge Lin Jianjie har netop hans klipning medvirket til at bringe en stærk følsomhed overfor de enkelte karakteres emotionelle og psykologiske udvikling.
Blod og Vand er udfordrende og interessant.
Instruktør: Lin Jianjie
Premiere: 12. september 2024