Anbefaling af Ulla Strømberg.
Set sådan! Et dansehistorisk vue 1990-94 af Majbrit Hjelmsbo – udgivet på forlaget Ravnerock.
Med bogen “Set Sådan!” lægger danseanmelder Majbrit Hjelmsbo brikker til sit samlede livsværk ved at udgive bd. 1 af 6 med sine samtlige anmeldelser af dans og ballet. Anmeldelserne er trykt i henholdsvis Kristeligt Dagblad og Teater 1. Bind 1 dækker perioden 1990-1994. Siden hen blev Majbrit Hjemsbo knyttet til Weekendavisen.
Set Sådan! Et dansehistorisk Vue 1990-94 er et enestående blik henover det danseteater, som foldede sig ud i begyndelsen af 1990erne i Danmark.
Med nogle meget interessante stikord til de mange nye danseensembler, som så dagens lys i årtierne op til 1990, er man godt klædt på til at kunne appreciere de mange anmeldelser, der følger.
Det er mere end godt at blive erindret om de mange eksperimenterende modern dance grupper, der ofte med udenlandske initiativtagere trippede frem i de sidste årtier af det 20. århundrede:
En imponerende liste, der her i bogen er lige at gå til:
The Ladies,Teater Tango, Nyt Dansk Danseteater, Uppercut Danseteater, New Now Dancers, Corona Danseteater, Dance Lab, Exment, Bjarnov’s Dance Company, Micado Danse Ensemble, Jorge Holguin Danseteater, Danseensemblet Kompagni, Marie Brolin-tani Danseteater, Palle Granhøj Danseteater, Dance Lab for blot at nævne nogle. Flere findes stadig, andre er b levet opløst.
Set med nutidige øjne i 2024 fra København trænger et brændende spørgsmål sig på: hvorfor gik det meste i stå, og hvorfor er det alternative danseteater, (dvs. uden for Det Kongelige Teater og Tivoli) acceptabelt og ok, men også uden kraft og helt uden fornyelse sammenlignet med det kraftfelt af koreografisk skaberlyst, der herskede i årene op til 1990 og de følgende år?
Hvad er der sket? Hvorfor er dansk ballet og modern dance sakket bagud. (Jeg må selvfølgelig tilføje, at det heldigvis på det allerseneste har affødt nogle spændende nye eksperimenter: “København Danser” med udenlandske gæstespil, Tivolis gæstespil, Kammerballetten med indbudte koreografer og fornyede danseeksperimenter på Bellevue Teatret samt ikke mindst på Betty Nansen Teatret.)
Derfor bliver læsningen af de mange velskrevne anmeldelser også ganske deprimerende. For som bekendt er gamle teater- og danseforestillinger som sådan pist væk. Det kan godt være, der ligger nogle videooptagelser, som kan bruges af professionelle, men det levende møde imellem dansere og publikum er væk, dødt, borte, fortid og kommer aldrig tilbage.
Det er ganske imponerende og faktisk også dristigt, at Majbrit Hjemsbo har turde samle alle sine ord og derfor også har checket dansere, fotografer, datoer m.m og nu udgiver det hele. Det er et projekt, der må støttes, og jeg kan ikke andet end anbefale alle, der har glæde ved dans, det være sig klassisk som moderne, at vi støtter projektet, så de følgende bind kan udgives.
Det vil nemlig blive en guldgrube af viden om en del af dansk scenekunst. Selv om vi lever i en tid med internet, er det svært at finde gl. anmeldelser, og flere ligger jo bag betalingsmure. Her vil anmeldelserne blive lige at gå til.
Majbrit Hjelmsbo kender sit område ned i mindste fodstilling, og hun har også på det seneste ladet sin stemme høre vedr. Det Kongelige Teaters afgående balletchef Nikolaj Hübbe. Det skete bl.a. i forbindelse med skandalen omkring fjernelsen af John Neumeier-repertoiret på Det Kongelige Teater for få år siden.
Majbrit Hjelmsbo har set det meste og tilsyneladende også råbt op i en årrække, men for døve ører, bl.a. at Bournonville-traditionen var på vej mod udslettelse, forandring, forvanskning etc.
Som tiderne er nu, kan vidende teateranmeldelser kun læses få steder. De trykte aviser har længe skåret ned og giver kun spalteplads til det meget folkelige eller til det opreklamerede og hypede. Men den væsentlige kunst gror og blomstrer ofte helt andre og overraskende steder, og så kræves der en ekstra indsats fra formidlerens side.
Derfor må man glædes over denne sjældne udgivelse, der ikke alene beskriver de store og kongelige forestillinger i perioden 1990-94, men også tager eksperimenter med samt de så vigtige oversigter i indledningen.
Anbefaling. Støt projektet.
Udkommer d. 28. 8.2024 – Forlaget Ravnerock