Menu Luk

Operafestival i københavn med bl.a. en moderniseret Carmen.

Kommenteret og anbefalet af Ulla Strømberg.

Operafestival i københavn.

Ingen københavner behøver at kede sig, være uvirksom, ensom  eller se på skærm og mobil. Byen bugner af tilbud inden for alle genrer, og nu gælder det opera på alle niveauer de næste dage. Der er også mange gratis koncerter på Den Røde Plads på Nørrebro – check festivalens hjemmeside:

www.operafestival.dk

Selv tog jeg hul på det hele i går søndag. Gik først til Masterclass med basbarytonen Jens Søndergaard og hørte tre yngre sangere få gode råd  af læreren og applaus fra et modent publikum.   Det var interessant, dog ikke så lærerigt for tilhørerne. Seancen foregik i Unitarernes hus på Dag Hammerskiolds Alle på Østerbro. Til kammermusikinteresserede kan jeg oplyse, at der året igennem er interessante koncerter i det helt specielle hus, midt imellem kirke, festsal og tempel.

Så gjaldt det en moderne Carmen: ”The Undoing of Carmen eller otte forudsigelige trin til partnerdrab” spillet på Edison på Frederiksberg.

Ideen er interessant og blev allerede afprøvet ved sidste års festival under åben himmel på Den Røde Plads. Siden har ophavskvinderne arbejdet videre, og det færdige resultat kan høres de næste par dage.

The undoing of Carmen Operafestivalen 2024. pressefoto: Ida Guldbæk Arentsen

Bizets opera fra 1875 hører til en af mest elskede og beundrede operaer i hele verden, måske.  Musikken er fascinerende, og titelpersonen er mystisk og kompleks og skriver sig lige meget ind i en romantisk æra som i en moderne, emanciperet opfattelse af kvinden. For hun tillader sig at kræve kærlighed på egne præmisser.  Hun er smuk, lokker mænd til sig, men vil ikke have dem, hvis de er dumme nok og falder for hende.

Men i denne version er kvinden Carmen inkarnationen af alle kvindelige ofre. Med udgangspunkt i en forskers gennemarbejdede projekt beskrives de 8 (forudsigelige) skridt mod partnervold/mord. Dvs. at der tidligt i en parrelation faktisk vil kunne afdækkes tegn på kommende vold.

Hver måned bliver en kvinde myrdet i Danmark af sin partner eller tidligere partner – siger forestillingens tekst.    

Ideen, med at krydse Bizets opera med kolde facts og lade det fremstå som et sammenhængende værk, synes født på et skrivebord og derpå ukritisk tiljublet af  en håndfuld kvinder.

the undoing of Carmen Operafestivalen 2024. pressefoto: Ida Guldbæk Arentsen

Resultatet er interessant, men på en måde ødelægges den gode gamle ”Carmen” og den nye fortolkning synes skæv og langt ude i skoven.

Til gengæld er det blevet en moderne version, hvor tre kvinder, en sopran og to mezzo’er i sorte bukser og hvide skjorter, lidt androgyne,  effektivt kommer igennem historien på en næsten nøgen scene, hvor primært røde blomster skaber spænding. Også bagprojektioner  med både stumfilm og tekster giver hints til, hvad og hvordan vi skal forstå det hele, mens de originale stumper fra operaen synges uden oversættelse. Tør derfor ikke sige, om det var den originale tekst, men går ud fra, at der ikke er fiflet med ordene.

the undoing of Carmen Operafestivalen 2024. pressefoto: Ida Guldbæk Arentsen

Interessant er projektet ikke desto mindre, også mixningen imellem Bizets musik (på bånd af og til) samt klaver  og nye elektroniske toner og dystre stemninger. For som alle ved, ender “Carmen” fatalt, men samtidigt høres bravur-stemning og toreadoren i baggrunden.

Selvfølgelig er det tilladt at tage for sig af de store klassikere, men her er rigeligt med irriterende modhager i denne fortolkning. Forsøget er interessant, men må fortsætte med andre kvindeofre fra den store tradition, som passer bedre ind.

De næste dage er nye projekter på plakaten, så først som sidst: check hvad operafestivalen byder på:  www.operafestival.dk

Foto fra Thorvaldsens Museum. Pressefoto af Sarah Coghill.

Selv går jeg på Teater Sort/Hvid, På Thorvaldsens Museum og i Konservatoriets koncertsal  – til mindre opera/performances.

PS. ville ønske der var flere danske stemmer med i de mange forskellige projekter.

Instruktør og koncept Anna Sofie Keller Brandsborg
Komponist og koncept Kirstine Fogh Vindelev
Komponist Georg Bizet
Scenografi, kostumer og koncept Pelle Staack
Solister Fanny Soyer (sopran), Claudia Ribas (mezzosopran) og Stina Schmidt (mezzosopran)
Pianist Louise Schröder
Koreograf Liva Lopez
Samarbejde ‘The Undoing of Carmen’ er produceret af Copenhagen Opera Festival og præsenteres i samarbejde med Betty Nansen Teatret.
En tidligere version af operaen havde premiere på Festivalscenen under Copenhagen Opera Festival 2023.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *