∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Zirkus Nemo 25 år – nu i Charlottenlund.
Gensyn med vennerne i Zirkus Nemos 25 års jubilæumsshow. De næste uger i Charlottenlund.
Søren Østergaard er ukuelig og en ener i dansk showbiz.
Siden institutionen Zirkus Nemos første show tilbage i 1999 har Søren Østergaard næsten ikke været til det klassiske teater, som derved er gået glip af en både god og begavet skuespiller. De fleste kræfter er blevet lagt i det brogede persongalleri, som Zirkus Nemo rummer.
Min yndling er Smadremanden, ham fra Otterup med snavset undertrøje og grimme tatoveringer og en vrede, der er svær at tæmme. Også i år er han med, som de fleste andre gamle kendinge, dog i en forholdsvis kort sketch. For det er kendetegnende ved jubilæumsforestillingen, at numrene er korte og stramme – og ellers er det meste ved det gamle.
Målemanden er der også. Med sin lille metalmeter kan han trylle og altid gætte rigtigt, hvor lang et stykke er. Men de mange detaljer bagved fik vi ikke i år. Til gengæld er der en måske ny figur, en udbrudsmand i stygt tøj a la 1960erne. Og så fik Østergaard teltet aktiveret i et trestemmigt kor. Det københavnske premierepublikum var venlige og lærenemme.
Som regel er der en hel del publikummer, der bliver udskammet, ikke mindst på grund af deres påklædning. Her var der færre angreb i år, men til gengæld kunne Bager Jørgen med melallergi og en blå plastichandske oversætte sine replikker til både tysk og engelsk – eller han forsøgte i hvert fald.
Hvor alle Østergaards egne numre er ganske anti – og ofte ”fraværsagtige” er de indforskrevne, udenlandske cirkusartister blot top professionelle i deres forskellige ekvilibristiske kunster. Dermed bliver selve blandingen ganske unik. Det ene øjeblik to trimmede renskurede mænd oppe i luften, – det næste øjeblik opleves Østergaard og to hvide gæs, der spankulerer rundt i manegen.
Også Laura, den evige højre hånd for cirkusdirektøren, har i år to sjove korte numre, hvor hun med ølkrus i hånden får både døde svin og roterende havegrill til at cirkulere. Også som manden med verdens dårligste timing kommer hun kort til syne som Julemand – midt om sommeren.
Blandingen af gammeldags cirkusartisteri og et raffineret, ironisk indblik i tidens livsstil, er helt unik. Og med det kan Søren Østergaard fejre, at han er en ener, en ukuelig en af slagsen, i dansk showbiz.
Der spilles i Charlottenlund efter en lang danmarksturné:
7.august – 1. september i Charlottenlund. 4. september til 10. september i Odense.
Foto af telt: Jacob Leitisstein
Tegninger: Claus Seidel.