Menu Luk

Grauballemanden – the musical. Sommerteater i Nordsjælland.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Grauballemanden – the musical. Sommerteater i Nordsjælland.

Nordsjællands Teater slår til igen, og det er en bedrift at skabe et nyt sommerteater – med god opbakning fra lokalområdet.

For andet år i træk er der sommerspil på en mark imellem Græsted og Gilleleje i Nordsjælland.  Med komponist og forfatter Chris Skytte som primus motor spilles på livet løs. En blanding af professionelle kræfter og lokale amatører deltager i årets forestilling: Grauballemanden – et komisk og ahistorisk dyk ned i vor fælles fortid, hvor både grauballemanden og tollundmanden er vigtige ingredienser, selv om der er et par århundreder imellem dem.

Grauballemanden – the musical. Nordsjællands Teater. 2024. Tegning af Claus Seidel.

Chris Skytte er både forfatter, komponist og instruktør til stykket, som allerede for 6 år siden blev spillet i Rud Vedby på Sydsjælland.

Historien er mere end ambitiøs og balancerer imellem fortid og nutid, hvor en forsker og en journalist er ved at afdække den sande historie om gravballemanden. For blev han frivilligt ofret? Måske. Men inden da må vi igennem en lang historie, der foregår på grænsen mellem bronzealderen og jernalderen.

Måske herskede matriarkatet dengang, og mændene var i nogle landsbyer reduceret til bløde følelsesdyr, der drømte om frigørelse. Kvinderne derimod er store, stærke og går med BUKSER – og kan vinde over enhver valkyrie.

Handlingen skal man måske ikke lægge så meget i, men historien er ikke ueffen, og der er mange vittigheder hen igennem forestillingen.

Grauballemanden – the musical. Nordsjællands Teater. 2024. Tegning af Claus Seidel.

Titelfiguren spilles fint af Anders Grau, der har lagt lidt låg på gebærderne, og det er en klog disposition. Også Paw Henriksen (med brækket fod) og Therese Glahn er ligeledes ganske beherskede  som figurer i nutiden,  mens den smukt syngende Christina Elisabeth Mørkøre tegner en god figur som den underdanige træl.

Udenom står alle de lokale amatører og fylder godt op som bløde mænd, dansende alfer og grove kvinder. De fleste måtte godt have skruet lidt ned for vulgariteterne, for de vilde kvinder, der taler med vidt forskellig dialekt, fra baggårds-københavnsk til det mere midtsjællandske, er en mundfuld for meget.

Grauballemanden – the musical. Nordsjællands Teater. 2024. Tegning af Claus Seidel.

Det er dog en bedrift at holde liv i en sommertradition og stor respekt for Chris Skyttes indsats på alle fronter, men det kan også være godt med et blik udefra, når man både er forfatter, komponist, instruktør og teaterdirektør.

Støt op om Nordsjællands Teater –ved Græsted på Fredbogaards marker – der spilles til og med 17. august.

www.nsjteater.dk

 

1 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *