∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Natten en teaterkoncert på Aarhus Teater Store Scene.
Med ”Natten” er det lykkedes Aarhus Teater at tviste den snart forslidte genre teaterkoncert endnu engang og skabe en ganske unik og forførende musikalsk oplevelse.
Nok en teaterkoncert, men en yderst raffineret én af slagsen i både form og indhold.
Med Aarhus Teaters velkørende tekniske stab og kunstneriske ensemble synes det ikke overraskende, at teatret kan lykkes med en næsten sfærisk teaterkoncert som ”Natten”, hvor materialet blot er de salmer, som mange af os lyttede til ved morgensang, her dog suppleret med et par børnesange som ”Den lille Ole” og et kærlighedsdigt af Tove Ditlevsen.
Med Nicolai Fader som instruktør, Mathias Hersland som lysdesigner og Julian Juhlin som scenograf kan forventningerne godt skrues i vejret, og de skuffer ikke, men leverer et sceneshow, der næsten hører hjemme i en anden verden: visuelt er der lagt en tåge henover det hele, hvor alle optræder i gråhvide natdragtlignende kostumer, smukt og neddæmpet. Samtidigt er der lidt mystik hentet hos den spanske maler Goya. Parykker og et par af kostumerne, bl.a. Ole Lukøjes, fremstår, så Ludvig d. 14 snildt ville have accepteret dem til en af sine havefester. Men ellers er det et gråtonet univers, som musikduoen Den Sorte Skoles lydunivers har bemægtiget sig suppleret af huskomponisten på Aarhus Teater, Marie Koldkjær Højlund.
På trods af det lidt fortidige tågeslør lykkes det at snige nutidens discolyde ind og forvandle en nostalgisk karussel til vilde poolstænger i en natklub. Hvor der er plads sniger Julian Juhlins supplerende fortællende billeder ind i momenter, f. eks. åbningsscenens Skyline fra en storby og slutbilledet med kraner m.m.Desværre kun kortvarigt. Også lysdesigneren Mathias Hersland overrasker uafbrudt ved uventede mix og et lys i evig forandring.
En udstrakt drømmetilstand.
Det er svært at beskrive, hvad de har gang i på scenen, men med et vulgært medieudtryk tages publikum med på en ”poetisk rejse” til en verden, hvor drømme, søvn, mørke, vildskab, utopi og opvågning huserer og hersker.
Ved premieren måtte forestillingen af tekniske grunde stoppes i 1. akt, det var lidt fatalt, for man var som publikum blvet indrulleret i et teaterrum med bleg tågedis, hvor skuespilleren blev hejst op i et fuglebursunivers i en lidt slidt metafor for kvindens indespærrethed, men det får være. Man var i en anden verden. Og så var der pludselig bare goldt lys. Forestillingen kom i gang igen, men misede lidt af det porøse og magiske.
For “Natten” synes at være et langt visuelt åndepust, hvor stumper af alle de salmer, vi nok kan recitere, men ikke har forstået, hvirvler rundt i et nyt lydunivers.
Helt nostalgisk blev jeg, da Peter Foersoms ”Nu lukker sig mit øje, Gud Fader i det høje…. for synd og sorg og fare din engel os bevare…..” dukkede frem af disen. Min barndoms aftensang og skrevet af en for mig helt særlig person, Peter Foersom, dansk skuespiller, rødhåret og Shakespeare-elsker. Han kæmpede i mere end 10 -15 år for at få Det Kongelige Teater til at spille Shakespeare og ikke mindst “Hamlet”. Endelig i 1813 fik han lov selv at stå på scenen i titelrollen i “Hamlet” og i egen danske oversættelse! Det blev Ikke nogen stor succes – i øvrigt i samme år som Danmark gik statsbankerot. Og så dukker Foersoms ord op en torsdag aften i 2023 i Aarhus…
De gode skuespillere på Aarhus Teater blev i denne omgang i positiv forstand til statister i et større teatershow, hvor dog de mandlige skuespillere syntes ganske kraftfulde. Emil Prenter og Simon Mathew har altid så meget drive, at de kan trænge igennem selv lukkede øjne!
“Natten” er en smuk æstetisk og musikalsk oplevelse, der mixer vor børnelærdom og kirkebesøg til en ny, ganske spiselig specialitet. Men forvent ikke at høre de gamle salmer, så der kan synges med….
KREATIVT TEAM
MUSIK OG ARRANGEMENTER Den Sorte Skole & Marie Koldkjær Højlund
ISCENESÆTTELSE Nicolei Faber
SCENOGRAFI Julian Juhlin
KOSTUMEDESIGN Julian Juhlin og Nanna Bernholm
KOREOGRAFI Marie Brolin-Tani
ASSISTERENDE KOREOGRAF Mikkel Alexander Tøttrup
LYSDESIGN Mathias Hersland
ASSISTERENDE LYSDESIGNER Theis Wermuth
LYDDESIGN Lars Gaarde
MEDVIRKENDE
OLE LUKØJE Simon Mathew
OLE LUKØJES LYDLIGE EKKO Marie Koldkjær Højlund
ENSEMBLE Amalie Drud Abildgaard
ENSEMBLE Marie Marschner
ENSEMBLE Mette Klakstein
ENSEMBLE Carla Eleonora Feigenberg
ENSEMBLE Jacob Madsen Kvols
ENSEMBLE Emil Prenter
ENSEMBLE Emil Busk Jensen
KORIST Peter Rothgardt Borg
KORIST Tine Dynæs Juhl
KORIST Sigrid Vibe Kristensen
KORIST Ida Bergholdt Jul Christiansen
KORIST Margrethe Thomsen Brok
KORIST Kristoffer Damgaard Vindum
KORIST Lauge Johannes Buchreitz
KORIST Ida Bang Hansen
KORIST Claes Sønderriis Holm Jensen
KORIST Thomas Isak Lyngholm Sandvej
…………………………
SANGENE I NATTEN
NATTEN FALDER PÅ
- Godnatsangsmedley
- Sov mit barn, sov længe. Tekst: Chr. Richardt. Melodi: Carl Mortensen, 1861
- Jeg vil tælle stjernerne. Tekst: Halfdan Rasmussen. Melodi: Hans Dalgaard, 1951
- Sig månen langsomt hæver. Tekst: Matthias Claudius, 1783. Melodi: J. A. P. Schulz, 1790
- I skovens dybe stille ro. Tekst: Fritz Andersen, 1864. Melodi: Folkemelodi
- Jeg er træt og går til ro. Tekst: Louise Hensel, 1816. Melodi: Jørgen Malling, 1869
- Pjerrot sagde til månen. Tekst: Fransk folkemelodi. Melodi: Jean-Baptiste Lully, 1661
- Jeg ved en lærkerede. Tekst: Harald Bergstedt, 1921. Melodi: Carl Nielsen, 1924
- Solen er så rød mor. Tekst: Harald Bergstedt, 1915 Melodi: Carl Nielsen, 1923
- Nu lukker sit mit øje. Tekst: P. Foersom, 1813 Melodi: Tysk folkemelodi
- Nu er jord og himmel stille. Tekst: Marinus Børup, 1938. Melodi: C.M. Bellmann, 1790
- Aftenstemning x Den klare sol går ned
- Tekst: Carsten Hauch, 1842 (efter Claudius). Melodi: Carl Nielsen, 1908
- Den klare sol går ned. Tekst: Thomas Kingo, 1674. Melodi: Johann Schop, 1642
NATTENS VÅGNE TIMER
- Stille nu. Tekst: Fr. J. Ring Musik: Oluf Ring, omkring 1915-20
- Leif Roden/Laus Bengtson – Alrune Rod, 1971
- Sig nærmer tiden. Tekst: St. St. Blicher, 1838. Melodi: Oluf Ring, 1922
- Tit er jeg glad x Så tag mit hjerte
- Tit er jeg glad. Tekst: B.S. Ingemann, 1812. Melodi: Carl Nielsen, 1917
- Så tag mit hjerte. Tekst: Tove Ditlevsen, 1942. Oprindelige melodier: Michael Bojesen,
- 2007 og Thomas Clausen, 2017
- At sige verden ret farvel. Tekst: N.F.S. Grundtvig, 1843 og 1845. Oprindelig melodi: Christian
- Bull, 1851
I SØVNENS VERDEN
- Drømmemedley
- Drømte mig en drøm i nat. Tekst: Erik Berthelsen, Melodi: Folkevise/Povl Hamburer,
- 1945
- Natten er så stille. Tekst: Johan Ludvig Heiberg, 1829. Melodi: Christoph Ernst Friedrich
- Weyse, 1840
- Stille, hjerte sol går ned. Tekst: Jeppe Aakjær, 1912. Melodi: Thomas Laub, 1915
- Fred hviler over land og by. Tekst: B. S. Ingemann, 1823. Melodi: Rudolph Bay, 1827
- Sommersang uden sol. Tekst: Stine Pilgaard. Melodi: Katrine Muff Enevoldsen. 2019
- Den lille Ole. Tekst: Peter Lemche, 1873. Melodi: Ole Jacobsen, 1873
- Mareridt
- Tekst: Christian Dorph. Melodi: Thorbjørn Krogshede. 2018
- Min nåde er dig nok. Tekst: Simon Grotrian, Melodi: Østen Mikal Ore. 2
OPVÅGNINGEN
- Fortabt er jeg stadig. Tekst: Stine Pilgaard, 2018. Mel: Katrine Muff Enevoldsen, 2019
- Sænk kun dit hoved, du blomst. Tekst: Johannes Jørgensen 1903, Melodi: Carl Nielsen 1907
- Morgensangsmedley
- I østen stiger solen op. Tekst: B. S. Ingemann, 1837, Melodi: C. E. F. Weyse, 1837
- Se nu stiger solen. Tekst: Oluf Ring, omkring 1915 Melodi: Lars Nielsen, 1891
- Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage. Tekst: Naja Marie Aidt. Melodi: Janne
- Mark, 2018
NATTEN
– en teaterkoncert
Aarhus Teater Store Scene
- august – 27. september