∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Joyous 4 Horsemen – danseprogram af Next Zone – på Aveny-T.
Koreografen Lene Boel og Next Zone er blandt veteranerne inden for moderne dans i Danmark. Den nye forestilling har da også fået støtte fra både Statens Kunstfond og tre af de store fonde. Forventningerne er derfor høje, ikke mindst fordi introteksten rummer sætninger så lokkende som: ”kraftfulde, eksplosive og sanselige forestillingerne med dansere og artister i verdensklasse”.
Det er ikke første gang jeg har set en danseforestilling pakket ind i netop de ord. Det er heller ikke nyt, at det som regel medfører skuffelse. Sådan er det også med dette danseprogram med den mystiske titel: ”Joyous 4 Horsemen”.
Det kan altid lokke, at der står ord som verdensklasse og endda med et par fotos af nogle hip hop mænd på pink baggrund.
Men Lene Boels dobbeltprogram er mærkeligt og helt uden sammenhæng og struktur. Det er faktisk en langstrakt opvisning, ikke i dans med eftertanke, men snarere i allerede eksisterende bevægelsesmønstre. Her drejer det sig vist om hip hop og electro-boogie, street dance eller hvilken betegnelse, der ellers kan hæftes på bevægelser i takt med en fortsat elektronisk rytmisk lyd, der kan stige og falde.
Men musikken har næsten ingen sammenhæng med bevægelserne, og der synes ingen konsekvens i koreografien. Lyssætningen ved Jesper Kongshaug er charmerende og sammen med den monotone, men også effektive elektroniske musik. Og kun takket være lyd og lys sikres det, at man som publikummer klarer de 75 minutter, som synes meget lange.
Der er slet ikke materiale nok. Først viser fire mænd, hip hopperne, dans og hop. De kan alle deres kram, men viser blot almindelige stereotype trin og bevægelser uden stram præcision, som ellers kræves i moderne dans som kunstart.
Selv om det ser godt ud med pastelfarvede mønstrede pludderbukser, bliver alt gentaget i en uendelighed og er oplevet mange gange før – og modern dance og teaterkunst er det slet ikke. Den femte danser er en kvinde, der ikke er hip-hopper, men hun forsøger at leve op til gutterne. Det fungerer, men bliver slet ikke smukt, ikke mindst når hun tager en kjole på, for akrobatik og hip hop m.m. og en meget kort, almindelig sommerkjole og sorte ankelsokker er bare ikke nogen visuel nydelse. Men hun er dygtig og viser andre sider af talentet i anden halvdel, hvor stemningen er skiftet, og to andre mænd samt pigen, nu i mærkelige sølvagtige (grimme) kostumer bevæger sig som var armene møllevinger eller amputerede trommestik – helt uden sammenhæng med noget.
Til sidst kommer en af hip-hopperne ind i minimale sølvbukser og bliver en slags kristusfigur. Så er det slut.
Opsummering: Der er brug for en kraftig gennemgang og analyse af det samlede niveau i danseområdet i Danmark der, hvor der er store gavmilde tilskud i form af statsstøtte og tilskud fra private fonde. Alle må vise og spille, hvad de vil, men er det under Teaterloven, skal der altså substans til.
FAKTA OM JOYOUS & 4 HORSEMEN
Premiere: Den 26. april 2023
Spilleperiode: 26. – 29. april 2023
Varighed: 75 minutter uden pause
Ide og Koreografi: Lene Boel
Musik: Rex Casswell
Lysdesign: Jesper Kongshaug
Medvirkende i JOYOUS: Julliet Tellier, Oussama Elyousfi, Takeo Ishii, Habid Bardou og Micael Anigbe
Medvirkende i 4 HORSEMEN: Jordi Oliveira, Pierre Alexandra Paul, Julliet Tellier og Takeo Ishii
Forestillingen er støttet af Statens Kunstfond, Wilhelm Hansen Fonden, Augustinus Fonden og Louis Hansen Fonden
Se spilletider og læs mere om JOYOUS & 4 HORSEMEN på
Det virker som om om at den der har skrevet anmeldelsen om JOYOUs & 4 HORSEMEN ikke har set de samme to fantastiske forestillinger som jeg oplevede på Aveny-T den 26 april kl 19 .
Vedkommende har heller ikke forstået at der er tale om et dobbeltprogram hvilket er en stor fejl taget den meget negative og fordømmende anmeldelse i betragtning .
Det er godt nok også trist at en person ytrer sig offentligt uden hæmninger om hvad Fonde og Statens Kunstfond ikke skal støtte …når det er til stor glæde for andre publikummer ,hvilket også den generøse applaus vidnede om til premieren !
Jeg har lige set forestillingen i Tønder. Må sige den var fremragende, det er utroligt inspirerende at dans sat op i simple rammer kan være så fortællende. Musikken er ikke lige min stil, men den underbyggede koreografien fint. Synes de fortjener mere ros end denne elendige anmelder giver. Måske skulle i sende en anden, når det er vises forestillinger i en niche genre. dobbelt forestilling i to meget forskellige stilarter. Hold op hvor var har de krops kontrol. Forestillingen handler om glæde og hvordan vi bliver påvirket af forskellige følelser og stemninger. Jeg var ikke i tvivl om når det var sprudlende glæde, lethed, blodets brusen, eller når man var udsat for negativitet. Og præcis fordi det handler om glæde, så bliver det nødt til at være lidt løst. For der er ingen facit liste til følelser. Det vil blive tolket individuelt. Så absolut alle pengene værd.
Det er godt, at du har fået en god oplevelse. Vi har ikke mulighed for at sende en anden anmelder – sådan er det – har i øvrigt fulgt koreografens arbejde i mange år.
MVh Ulla S