∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Ingvar – svensk musikforestilling om IKEA på Fredericia Musicalteater.
Interessant, anderledes og velspillet musikforestilling om IKEAs grundlægger Ingvar Kamprad. Det er flot fundet på af Fredericia Musicalteater at spille den ganske specielle og ærkesvenske satiriske møbelsaga: Ingvar.
De fleste af os har eller har haft et forhold – om det ikke er til Ingvar Kamprad, så er det nok til Billy , Ivar, Lillebror, Stockholm eller et af de andre samlemøbler, som er købt til en fornuftig pris i det blå/gule varehus i udkanten af alle storbyer, fra Nord til Syd, fra Øst til vest i det meste af verden. I Sverige er Ingvar selvfølgelig en myte på linje med Ingmar Bergman, ABBA og Strindberg – hos os i Danmark blot en mulighed for at bo pænt og prisbilligt. Men de færreste ved nok, at IKEA i en periode på over 20 år indtil 1999 havde hovedsæde i Nordsjælland, oprindelig af skatte- og EF/EU-hensyn.
Ingvar, født i 1926, var nemlig ikke kun en gudsbenådet handelsmand, der begyndte i 5 års-alderen med at sælge tændstikker. Han var også bondesøn, der passede godt på sine penge og vist ikke kunne lide svenske skattefar. Ideer fik han uafbrudt og rationaliserede almindelige menneskers indkøbsstrategi med samlemøbler direkte fra lageret og selvfølgelig med cafeteria i varehusene (med svenske Köttbollar og syltetøj) og børnelegeland – etc. Alt det vi i dag tager som en selvfølge.
Med svensk folkemusik og kun to musikeren er det en ualmindelig egenartet og fascinerende lyd, som pakker hele forestillingen ind. Det giver mindelser tilbage til agitprop-teatret i mellemkrigstiden.Kun i mindre passager, da IKEA vender blikket mod nye segmenter, komme rap og moderne toner beskrivende ind.
”Ingvar” blev skrevet i 2009 af svenskerne: Erik Gedeon og Klas Abrahamsson, Stykket havde urpremiere i Hamborg og siden spillet i Malmø og i andre svenske og norske byer. I Fredericia er det vist danmarkspremiere.
Det er en simpel struktur i stykket. I det ironiske og dybt karikerende hjørne med syv skuespillere, alle i stilfærdige habitter og slips danser forestillingen derudaf. Skuespillerne kan derved gå ud og ind af rollerne som forretningsfolk og selvfølgelig som ansatte og pårørende i IKEA-stifterens nærhed.
INGVAR er vittigt og sjovt teater og 100 % underholdende, men måske er jeg også påvirket af, at jeg i flere år kendte til den daværende SEO for det hele, Kamprads efterfølger, da han med familie boede i Danmark. Filosofien var klar og blev levet ud: rejser på turistklasse, ingen store biler og flad struktur for alle i øverste ledelseslag. Faktisk var IKEA snydt ud af den svenske Folkehjems-tanke og den svenske, utopiske socialdemokratisk drøm om lighed.
Men sådan gik det ikke, selv om IKEA blev en verdensomspændende succes. På et tidspunkt blev Ingvar Kamprad anset for at være verdens 7. rigeste mand, men siden røg formuen ind i diverse fonde med base i Holland.
De syv skuespillere er utroligt velspillende, og hvor er de dygtige. Man kunne sige dresserede i blandingen af at lade personlighederne få liv og plads, samtidig med den smukke ensembletanke, at alle er vigtige. Også Thomas Jensen sikrer i sit underspil at karakterisere titelfiguren fra Småland, så det bliver en helt almindelig mand, der dog til Sveriges irritation tidligt flyttede først til Danmark og så til Schweiz for de sidste år af sit liv at bo i Småland. Her betalte han sin skat og døde i 2018. Men IKEA, BILLY og alle de andre varer går aldrig til.
Det må være instruktøren Nikolaj Tarp og scenografen Lise Marie Birchs fortjeneste, at der med få virkemidler bliver skabt en verden i blå og gule farver byggende på tilsyneladende lighed og fællesskab. Samtidigt ender historien også som en rigtig musical med strudsefjer etc. i den store apoteose. Flot.
Fredericia Musicalteater er ved at rejse sig med værdighed efter den økonomiske lussing, som teatret fik for få år siden. Med stilfærdige ambitioner og omtanke styrer den nye teaterdirektør Thomas Bay teaterskuden. Der er ikke planer om dyre turneer til hovedstaden, men jeg kunne unde de mange IKEA-kunder og folkemusikelskere, som København grangiveligt rummer, at opleve INGVAR, en sejr for Fredericia Musicalteater og et dejligt anderledes bud på musikteater, plantet direkte i tidens mangfoldige teaterudtryk.
Musik: Erik Gedeon
Tekst: Klas Abrahamsson
Kostumedesign: Thilde Jensen
Lys: Martin Jensen
Lyd: Peter Løvenhardt
Instruktør: Nikolaj Tarp
Scenograf: Lise Birch
Koreograf: Ernestine Ruiz
Kapelmester: Pojken Flensborg / David Tølbøll Mortensen
Oversættelse: Mads Æbeløe Nielsen
MEDVIRKENDE:
Thomas Jensen
Elise Ruusunen
Line Staun Jensen
Cecilie Thiim
Johan Klitgård
Magnus Bruno
Søren Bech-Madsen
Jakob Rosendahl Poulsen