∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Elektra på Husets Teater.
Det er et flot og konsekvent projekt på Husets Teater med den græske trilogi under fællestitlen: ”Furier”: Først Fædra, nu Elektra og siden Kassandra.
Bag projektet står instruktøren Anja Behrens og scenografen Christian Albrechtsen. De har fundet fælles fodslag i en opstramning af de gamle tragedier for at fremhæve kvinden – og dermed kvinders både styrke og svagheder. Med nedbarberede tekster og en ekstrem fascinerende og konsekvent visuel identitet glider selv de mest bestialske hændelser ned hos tilskueren. Og en græsk tragedie er jo også som et ritual – højt hævet over hverdagsliv og realisme.
I gult skær og gråt tyl – bemægtiger først Klytaimnestra, Lotte Andersen, sig scenen. Hun har dræbt sin mand Agamemnon og klynger ham nu op i et sindrigt rebsystem, hvor han foldes sammen for øjnene af publikum, som var han et nedlagt dyr. Hård kost for aktøren Søren Poppel, der vist kan klare mosten, for i virkeligheden lever han bl.a. af at være stuntman. Men har Agamemnon fortjent sin skæbne? ifølge hustruen ja, fordi han for at tækkes Guderne og få fremdrift ofrede sin datter Ifigenia.
Elektra har tilsyneladende glemt mordet på sin søster. Hun vil nemlig hævne mordet på sin fader og tillige det faktum, at moderen har taget sig en elsker. Her ligger konflikten.
Med Asta August i rollen som Elektra vokser både figuren og vreden hen igennem forestillingen, der varer lidt over en time. Asta August synes i begyndelsen næsten undseelig, men lidt efter lidt får hun viljestyrke og stemmekraft til at bemægtige sig rummet og tage kampen op med moderen. I det mærkelige rum, – som begynder i gult ( morgensol) og ender i tjavset gråligt skær med blodbestænkede vægge og en tavs Agamemnon. Han bærer siden både sværd og teaterblod indsmurt på det meste af kroppen, efter at Elektra nærmest har rejst ham fra de døde eller i hvert fald løsnet rebene.
Hos instruktøren Anja Behrens er der altid en højere logik. Så kan man være uenig med hende i det tilsyneladende brutale greb, som hun ofte lægger om de værker, hun opfatter som arketypiske. Anja Behrens vil noget med teater, og i scenografen Christian Albrechtsen har hun fundet en makker, der kan løfte fortællingerne op til et smukt, sanseligt og spiseligt niveau, mens selve kerne i de forskellige tragedier nærmest er ubærlige.
Det er samtidig ikke Euripides’ fulde tekst til ”Elektra”, der serveres på Halmtorvet. Der er klippet og beskåret i teksten, der er fra ca. 413 år før vor tidsregning. Vidste man ikke bedre, er det både klart og velfungerende. Moderne tilskuere ville nok ikke kunne klare Euripides’ fulde tekst, har Husets Teater tænkt.
Til gengæld er der personer i tragedien, der mangler, ikke mindst Elektras broder Orestes. Der er også Elektras søster, som blev myrdet og ofret af Agamemnon. Men overlevede hun alligevel? Adskillige forfattere har beskæftiget sig med hende. For sådan er det med tragedierne, der er frit slag. Selvfølgelig har koryfæerne Jung og Freud haft fat i tragedierne. Hvor Freud ”opfandt” Ødipus-komplekset, tog Jung over og beskrev Elektra-komplekset, hvor datteren vil dræbe moderen for at gifte sig med faderen.
Måske vil forestillingen på Halmtorvet hellere tage fat om det familiekompleks, som ethvert menneske er indkapslet i. Derfor kan forestillingerne i denne planlagte trilogi ramme alle, når skuespillerne almengør ordene. Det lykkes også denne gang med Asta August som Elektra og Lotte Andersens mere almene og omfavnende moder, der prøver at nå en uforsonlig datter.
Tragedie, tragedie. Der er intet lys forude.
I øvrigt var opsætningen af “Fædra” baseret på Racines tekst.
Elektra
28 jan. — 4 mar. 2023
Anden del af den mytologiske teatertrilogi FURIER
Medvirkende
Asta August, Lotte Andersen, Søren Poppel
Instruktion
Anja Behrens
Scenografi & kostumedesign
Christian Albrechtsen
Tekst & dramaturgi
Karen-Maria Bille efter tekster af Heiner Müller, Euripides, Fermin Cabal, Helmer Kloss, Barbara Köhler, Ingeborg Bachmann, Sylvia Plath og af Hugo von Hoffmannsthal i Madame Nielsens oversættelse
den gamle anmeldelse af Fædra – på Husets Teater – 2021.