∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
DANS2GO på Gamle Scene. 2022
DANS2GO er rigtig god opfindelse. Flere mindre balletter eller udpluk samles til en lille forestilling. Der kan være lidt træningssalsstemning over det, for nok er der kostumer, men som regel uden de rette dekorationer. Der vises både nye trin og korte udsnit fra nogle af de klassiske balletter.
Enhedsprisen på 285 kr over hele salen og på etagerne trækker et dejligt varieret publikum til med unge, midaldrende, modne etc. Men det kan være lidt svært at forstå, hvorfor det ikke bare er helstøbte balletter, der serveres. Alle er jo fastansatte! Hvorfor så disse spareprogrammer som DANS2GO, Hübberiet og flere endnu?
Åbningsballetten ”Belles-Lettres” var afgjort aftenens mest interessante. En næsten yndefuld ballet fra 2014, men ikke tidligere vist i Danmark skabt af den residerende koreograf hos NYC Ballet: Justin Peck.
Til smukke toner af César Franck og med et helt kammerorkester, inclusive pianisten i baggrunden på scenen, var stemningen god lige fra begyndelsen: eksklusivt nærvær. Danserne var smukt klædt på, damerne i underskønne kjoler i beige tyl med påmalet, stilfærdig ornamentik. Mændene i lidt for stramme tricot’er i matchende farver, men de kunne danse de store følelser frem og opfordre til spændende udbrud af tåspidsdans. Klassisk og moderne på én gang og i den grad fremtryllende varme følelser og kærlighed med en lille skovtrold til at styre alle i 21 minutter. Denne dans med Den Kongelige Ballets bedste kræfter må gerne indgå i det almindelige repertoire snarest.
Men så blev det sværere. Koreografduoen Esther & Thomas kom med et helt nyt moderne værk ”Heartcore”. Hun er tidligere danser på Det Kongelige Teater og leder af Corpus.
Det hele virkede som et forgæves forsøg på at samle tråde, som ikke ville eller kunne hænge sammen.
Selvfølgelig begyndte det med en fødsel, hvor tidligere danser hos Dansk Danseteater, Lukas Hartvig-Møller, under et tæppe blev født. Så lå han der. Efter forskellige forviklinger endte halløjet i en slags bowlingbane med appelsiner. Igen kunne langlemmede Lukas genfødes nu i orange boksershorts med appelsiner over alt, selv på sko etc.
For mig at se en dramaturgisk rodebiks af en livsberetning, der indimellem lyste op med lidt gammelkendt popmusik som ”Blue Moon”. Ak ja. Så blev det afprøvet.
Efter pausen havnede vi i modsatte æstetiske ringhjørne, og også med intro på stort lærred, her kunne den veltalende Astrid Elbo fortælle om Svaneprinsessen i ”Svanesøen”. Den hvide og den sorte, den rene uskyldighed og den sorte ondskab i en og samme danser. Og så vistes den sorte svane-pas de deux til båndmusik. Svær er den, men både Astrid Elbo og Ryan Tomash har det i sig, så det skal nok blive flot og fint, når det endelig gælder for fuld udblæsning med kulisser og lys. For på en bar scene med højtalerlyd er det faktisk lidt magert.
Programmet sluttede med en lidt atypisk ballet på Det Kongelige Teater skabt af en af korpsdanserne, Eukene Sagues.
En meget sørgelig og alvorlig sag om sorg, om at miste og ikke søge hjælp hos andre. En kollektiv historie med nomader i tidsevige bondedragter omkring et par centrale figurer fint danset af Camilla Ruelykke Holst og Jimmy Colman. Balletten var sympatisk og ”moderne”, men lidt lang og også lidt uforståelig i historien om en kvinde, der mister sit barn, men ikke vil finde trøst hos andre for til sidst nærmest at myrde den mand, som vil hende det bedste.
En kortere version af denne ballet og placeret tidligere i programmet havde nok været en bedre disposition.
Således endte ”DANS2GO”, hvor det aldersmæssigt blandede publikum var ganske fornøjede trods alvoren i sidste ballet. Det havde dog været godt med et lille muntert bravurnummer til allersidst.
Belles-lettres
Koreografi: Justin Peck
Musik: César Franck
Kostumedesign: Nadia Nabil
Lysdesign: Thomas Bek Jensen
Musikere: Inge Andersen, Therese Andersen, Karin Dalsgaard, Leif Jensen, Johan Korsfeldt, Thomas Rischel
Iscenesættelse: Justin Peck med Michael Breeden og Stacy Caddell
HEARTCORE
Koreografi, koncept og iscenesættelse: ESTHER & THOMAS
Kostumedesign: ESTHER & THOMAS
Lysdesign: Thomas Bek Jensen og Thomas Radil
Dramaturg: Sosha Teperowska
Svanesø pas de deux
Koreografi: Marius Petipa
Musik: Pjotr Tjajkovskij
Kostumedesign: Mia Steensgaard
Lysdesign: Thomas Bek Jensen
Iscenesættelse: Florence Clerc og Nikolaj Hübbe
The silence of birds
Koreografi & koncept: Eukene Sagues
Kostumedesign: Eukene Sagues og Louis Kynd
Lyssdesign: Thomas Bek Jensen
Lyddesign: Mikkel Peter Larsen
Dramaturg: Astrid Øye
Iscenesættelse: Eukene Sagues med assistance fra Christina Michanek
Primært dansere fra Den Kongelige Ballet.
DANS2GO spilles flere gange i de næste uger.