∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Fotografen Diane Arbus på Louisiana.
”Jeg tror oprigtigt, at der findes ting, som ingen ville se, hvis jeg ikke fotograferede dem.”
Den amerikanske fotograf Diane Arbus havde sikkert mere end ret, da hun skrev disse ord. Mange af hendes værker er allerede kendte, ikoniske, men nu er der mulighed for at dykke ned og ved selvsyn se, hvad der skete i et spand på 15 år – i det amerikanske dagligliv omkring New York.
Louisiana Museet har tradition for med mellemrum at vise fremragende fotoudstillinger, og med Diane Arbus: Fotografier 1956-1971, følger de sporet. 172 fotos, smukt hængt op i de underjordiske udstillingsrum. Udstillingen viser værker fra en periode på kun 15 år, hvor motiverne primært er hentet i New York og omegn.
Diane Arbus er berømt for sine fotografier og blev allerede bemærket efter 8-10 års virke. Hendes værker er i dag på verdensranglisten over fotokunst.
Hendes personlige historie er spøjs. Hun var født i 1923 i en rig familie, giftede sig som 18-årig, og da hendes mand var modefotograf, blev hun stylisten. Men i 1956 begynder hun på sit livsprojekt. Det første billede blev nummereret: 1. Efter 15 år og uendelig mange fotos, udstillinger, stipendier, anerkendelse etc. begik hun selvmord. Årsagen kendes ikke. Måske har de halvskjulte, menneskelige lidelser, hun afbildede, været for påtrængende. Vi ved det ikke.
Hun ville på helt moderne vis se på verden med antropologens øjne: det hun så, og helst mennesker i det offentlige rum, fotograferede hun. Ingen iscenesættelse, blot afbildning. Men hun gik tæt på, efter aftale, så det var ikke bare et skjult klik.
Hendes teknik er superb, siger jeg uden at være specialist på det tekniske område.
Udstillingen på Louisiana har desværre ikke katalog, men titlerne ved billederne er i nøje overenstemmelse med Arbus’ ønsker. For hun var nøjeregnende. Skrev logbøger og var i det hele taget gennemreflekteret over, hvad hun gjorde, og hvad hun evnede.
Selv om det var dagliglivet blandt mennesker, der tiltrak hendes linse, havde hun har en hang til det lidt ekstreme: nudistlejre, transvestitter og også cirkus, herunder Coney Island, underholdningsstedet uden for NYC, underklassens mødested. Men hun fangede også the upperclass – og kendisser. Alle stod eller sad de foran kameraet, som kiggede lige igennem dem og ind i menneskehedens kollektive sorg.
Billede for billede viser hun til stadighed menneskeslægtens mangfoldighed. Koger man det hele sammen, er det til at blive ganske trist over. Det var så det liv. Og for Arbus var det måske konklusionen.
Udstillingen er blevet til i samarbejde med Art Gallery of Ontario, Toronto. Der er mange restriktioner vedr. Arbus’ fotos. De må ikke vises på Facebook og lign., men gerne i en anmeldelse, men kun de få fotos, som Louisiana har givet lov til.
Udstillingen er et must for alle, der interesserer sig for billeder.
til og med 31.7. 2022.
www.louisiana.dk