Menu Luk

Jytte fra marketing er desværre gået for i dag – på Nørrebro Teater.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

 

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Jytte fra marketing er desværre gået for i dag på Nørrebro Teater.

Underholdende samfundssatire, der er lige til at græde over, men så ler vi bare af ren flovhed og undselighed.

En mand i grå bukser og pullover kommer ind på scenen: Nørrebro Teater har brug for en Key Account Manager, er der nogen tilstede, som vil søge stillingen?  Den fyldte sal med 700 mennesker ler kraftigt. Forestillingen er i gang, og i de følgende to timer har de fem skuespillere fat om publikum og knuser os alle som én i ren underholdning.  Det virker som om Nørrebro Teater faktisk kan klare sig uden en Key Account Manager, hvad det så end betyder inden for show biz.

Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag. Nørrebro Teater. 2022. Her åbningstableauet. Pressefoto af Büro Jantzen.

Som blødt, politisk debatteater sidder ”Jytte  fra Marketing….”  Lige i skabet.   Forestillingen vælger et hjørne af den absurde virkelighed, drejer emnet en smule, lægger det hele op på en scene og maler tykt og tyndt på. Elegant, musikalsk og først som sidst delikat at se på takket være scenografen Julian Toldam Juhlins næsten monokrome lysegrå univers, hvor selv det lidt umage folkekor føjer sig smukt ind i helheden. Sådan er det at gå på arbejde 9-17, hver dag! En grå tristesse lægger sig over tilværelsen, men arbejdspladsen er også det sted, hvor man lever livet, bl.a. til julefrokosten.

Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag, Nørrebro Teater. 2022. Tegning af Claus Seidel.

Instruktøren Anastasia Nørlund har bearbejdet succes-managementbogen af samme navn: Jytte fra marketing ….” fra 2017, skrevet af Morten Münster. Det er gjort med raffinement, økonomi og en suveræn sprogbeherskelse og ligeså en god dramaturgisk fornemmelse og med masser af humor.

På scenen møder vi alle klicheerne: den strikse kvinde, den bløde, indsmigrende kvinde, der selvfølgelig falder for en gift kollega, den lallende studenterpiccolo og den hjælpsomme kollega, der altid er frisk på at klare kopimaskine ved at lægge sig ned på gulvet og rode efter noget.

Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag. Nørrebro Teater. 2022.  Her til julefrokost. Pressefoto af Büro Jantzen.

Chefen i grå habit med verdens kedeligste skråtaske har på syngende dialekt hele tiden en forklaring på, hvad der skal ske med firmaet.  Se på en croissant! Alt i virksomheden er som en croissant, de mange lag….    ordene flagrer i luften, alt skal ske asap, de ansatte skal være agile. Selvfølgelig er de alle sammen asset, og firmaet har en dna, hvis ikke hver lille vare, der berører firmaet, også   kan dissekeres med disse frygtelige nye begreber. Alle floskler er på engelsk med den frygtelige danske udtale, som vi indimellem tror er engelsk. Naturligvis skal der tænkes B to B, men der skal også være interesse for B to C.

Er det volapyk. Så er du heldig og har ikke været i berøring med tåbelige virksomheder, der har brugt millioner af kroner på dyre konsulenter, som har underholdt store forsamlinger af medarbejdere på diverse gode eller især mindre gode Scandic hoteller.

Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag. Nørrebro Teater. 2022. Her på kursus og i sauna.  Pressefoto af Büro Jantzen.

Det er mere end 10 år siden jeg forlod en virksomhed, hvor Kulturministeriets svingende selvtillid hele tiden ytrede sig i nye måleenheder, begreber og statistikker. Tidligere, og endnu værre, oplevede jeg den ”turnaround”, som DR med en ny generaldirektør i stolen var igennem i 1990erne for at blive både ringere og mere populistisk.

Men det er jo mange år siden. For at forstå alle de ord, som røg over scenen på Nørrebro Teater, måtte jeg have hjælp.  Udviklingen eller indviklingen går hurtigt.

Vi er igennem de seneste mange år alle til hobe blevet taget ved næsen, og det er lige netop den erkendelse man får smidt i hovedet på Nørrebro Teater.

Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag, Nørrebro Teater. 2022. en medvirkende cykel. Tegning af Claus Seidel.

Troels Lyby spiller eminent en tilsyneladende blød chef, der næsten kløjes i udtalen af nogle af de fremmedord, som en bestyrelse har pålagt ham at viderebringe. Desværre er jeg stødt på netop denne cheftype flere gange, og har altid tænkt, hvordan er de nået så langt?  Men med ja-hatten på går det bedst med karrieren. Og da en ung mand i forestillingen viser sit engagement, lægger chefen armen om ham og siger: Spiller du golf?  Karriereklatreturen er allerede i gang

Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag. Nørrebro Teater. 2022. Pressefoto af Büro Jantzen

.

De andre skuespillere er lige så gode som Lyby: Karoline Brygmann, Gustav Dyekjær Giese, Magnus Haugaard, Lila Nobel for ikke at glemme Nørrebro Teaters folkekor, som fungere fint, men lidt lavmælt. Koreografien er, ligesom alt andet, lydefri og vittig.

Og hvad så på mandag? Kan vi omforme denne tåbelige nutid og fremtid, hvor det danske sprog ikke har vist sig stærkt nok, men er blevet massakreret af tåbelige konsulenter? Har disse dyre drenge overhovedet gjort gavn?

Desværre skaber en forestilling som ”Jytte fra Marketing …..” ikke revolution, men det er trods alt dejligt at blive bekræftet i sine fordomme. Så er man da ikke helt alene.

Varm anbefaling – tag din chef med i teatret asap.   Det kan kun gå for langsomt!

 

Medvirkende:

Karoline Brygmann, Gustav Dyekjær Giese, Magnus Haugaard, Troels Lyby, Lila Nobel, Nørrebro Teaters folkekor.

Instruktion og bearbejdelse: Anastasia Nørlund.

Scenografi:Julian Toldam Juhlin.

Manuskript: Baseret på Morten Münsters bog JYTTE FRA MARKETING ER DESVÆRRE GÅET FOR I DAG.

Koreograf: Christel Stjernebjerg og Amalie Stitz

Lyddesign og komponist:Markus Artved

Lys- og videodesign:Jim Falk Nielsen

Forlag:Gyldendal Group Agency

www.nbt.dk

1 Comments

  1. Lise Flensburg

    Kommer forestillingen Jytte fra Marketing…. igen eller på et andet teater?
    Nåede det ikke og kunne virkelig godt tænke mig 🙂

    Mvh Lise Flensburg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *