Årets bedste teater 2021 anmeldt af Ulla Strømberg på www.kulturkupeen.dk
2021 har været et mærkeligt teaterår. For glem ikke, at teatrene først genåbnede d. 6. maj. Men derefter gik det over stok og sten. Alle de indespærrede kræfter måtte ud og op på scenen.
Men inden da var Aalborg Teater faktisk blevet danmarksmester i at streame teater. Dvs. live-streaming og også en ældre produktion som “Cyrano” blev lagt ud til gratis afbenyttelse. Det var utroligt, hvad teatret formåede. Pludselig blev man bekendt med Aalborg Teaters ensemble. Flot initiativ og dygtigt eksekveret.
Det Kongelige Teater var også meget aktiv med streamingtjenester. Men her var det nok ikke så svært, for filmoptagelserne lå der allerede. Det var mås ke kun et spørgsmål om rettigheder. Men stor tak til de teatre, der holdt vores teatersultedød på afstand. VI er jo nogen, der er afhængige af teater.
Så begyndte det ellers:
Torsdag d. 6. maj var jeg i teatret tre gange. Om eftermiddagen til en fantastisk forestilling på Teater Grob: ”Mellem Brødre” – tidligt på aftenen på Aveny-T til ”Mit navn er Greta” – igen en fin forestilling om et aktuelt emne, og kl. 20 kaldte Husets Teater med ”Zinkdrengene”. Pludselig var det som om, alle havde glemt den lange, påtvungne pause og blot spillede videre.
Grønnegaards Teatret bød på en formidabel “Jean de France” i Odd Fellow Palæets gård, og så gik det løs med sommerunderholdningen over hele landet. Det lykkedes mig ikke at se Cirkusrevyen, hverken den dag dronningen besøgte teltet eller en helt almindelig spilledag. Sådan kan det gå.Tilgengæld anmeldte jeg Ulf Pilgaards flinke erindringer, men der stod ikke meget om revyerne.
Sommeren bød på mange gode revyer, men den største glæde blev Verdensballetten og flere operaer i sommerlandet: på havnekajen i Svendborg, i Hedeland ved Taastrup og Den ny Opera i Esbjerg.
Efteråret åbnede med masser af PRIDE teater bl.a. en meget underholdende opera på Det Kongelige Teater: “Begærets Mysterier”.
Efter Ekstremt mange annoncer kom premieren på “En Folkefjende”, Ibsens uhyggelige billede af et lille samfund, hvor ingen vil lytte til fornuften. Nørrebro Teater og Odense Teater i forening med en fantastisk modernisering, som næsten holdt og et imponerende ensemblespil med Søren Pilmark i spidsen. På Teatret ved Sorte Hest havde man fundet Lars Noréns mere end 30 år gamle ægteskabshistorie: “Sandhed og konsekvens”. Fremragende iscenesat og spillet.
Aarhus Teater genopsatte “ORdet – og viste en opspeedet “A Clockwork Orange” – en lidt økologisk “Når vi døde vågner ” af Ibsen ( ikke anmeldt her) og en uhyggelig kvindemonolog : “Girls and Boys”. Højt niveau hele vejen igennem.
Den Kongelige Ballet har ikke budt på meget, men når der endelig danses sker det med kraft – “Mahlers 3. Symfoni” var en stor glæde, og Ida Praetorius i den mere end 40 år gamle “Romeo og Jule” produktion besejrede vist alle. Men det nye initiativ “København Danser” kom fra start med al mulig goodwill og hvilken god idé at vise Pina Bausch koreografi i København. Det interkontinentale ensemble vender vist tilbage næste sommer igen med Pina Bausch på programmet.
En overvældende teaterår på kun 8 måneder.
Her følger de bedste oplevelser – med direkte link til anmeldelserne. Rækkefølgen er tilfældig!
Bedste ballet- og danse-oplevelser:
Pina Bausch aften, gæstespil under “København Danser”, Østre Gasværk.
https://www.kulturkupeen.dk/pina-bausch-aften-paa-oestre-gasvaerk-som-del-af-koebenhavn-danser/
The Danish Girl, Holstebro Dansekompagni og Vejle Musikteater.
https://www.kulturkupeen.dk/the-danish-girl-holstebro-dansekompagni-og-vejle-musikteater/
Romeo og Julie, repremiere, denne gang med Ida Praetorius, Det Kongelige Teater.
Verdensballetten, 2021 rundt i hele Danmark.
https://www.kulturkupeen.dk/stjernespaekket-verdensballetten-2021-paa-danmarksturne/
Mahlers 3. Symfoni, Det Kongelige Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/mahlers-3-symfoni-ballet-paa-det-kongelige-teater/
Bedste forestillinger med dramatiske tekster og performance
Jean de France, Grønnegaards Teatret.
https://www.kulturkupeen.dk/jean-de-france-paa-groennegaards-teatret-i-odd-fellow-palaeets-have/
Sandhed og konsekvens, Lars Norén på Teatret v. Sorte Hest.
En folkefjende, Nørrebro Teater og Odense Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/en-folkefjende-med-diskorytmer-paa-noerrebro-teater/
Som Brødre, Teater Grob.
https://www.kulturkupeen.dk/som-broedre-paa-teater-grob/
Mit navn er Greta, Aveny-T.
https://www.kulturkupeen.dk/mit-navn-er-greta-paa-aveny-t/
A clockwork Orange, Aarhus Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/a-clockwork-orange-paa-aarhus-teaters-studiescene/
Girls and Boys, Aarhus Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/girls-boys-en-kvindemonolog-med-nanna-boettcher-paa-aarhus-teater/
Googleren, Husets Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/googleren-paa-husets-teater-og-paa-turne/
Kældermusik, Bådteatret.
https://www.kulturkupeen.dk/kaeldermusik-paa-baadteatret-med-brecht-og-eisler/
Amduat – en iltmaskine, Hotel Pro Forma på Teater Republique.
https://www.kulturkupeen.dk/amduat-en-iltmaskine-af-hotel-proforma-paa-teater-republique/
Årets bedste operaopsætninger
Butterfly, Operaen i Svendborg, i Svendborg Havn.
https://www.kulturkupeen.dk/alletiders-butterfly-opfoert-af-operaen-i-svendborg-paa-en-havnekaj/
Falstaff, Den Ny Opera, Esbjerg.
https://www.kulturkupeen.dk/falstaff-i-esbjerg-hos-den-ny-opera/
Begærets Mysterier, Det Kongelige Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/begaerets-mysterier-ny-opera-med-kendt-musik-paa-det-kongelige-teater/
Dødens Købmand, Figura-ensemblet, Blaagaards Kirke.
https://www.kulturkupeen.dk/doedens-koebmand-kammeropera-med-ensemblet-figura/
Året bedste og mest velfungerende scenografi
Amduat – en iltmaskine, af Hotel Pro Forma i Teater Republique.
https://www.kulturkupeen.dk/amduat-en-iltmaskine-af-hotel-proforma-paa-teater-republique/
A clockwork Orange, iscenesættelse og scenografi: Nathalie Mellbye, Aarhus Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/a-clockwork-orange-paa-aarhus-teaters-studiescene/
Ordet, scenografi: David Gehrt, Aarhus Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/kaj-munks-ordet-tilbage-paa-aarhus-teater/
Kældermusik, scenografi: Jonathan Hjorth, dukkemager: Holdet, Bådteatret.
https://www.kulturkupeen.dk/kaeldermusik-paa-baadteatret-med-brecht-og-eisler/
Terro/is/me, scenografi: Karin Grille og Palle Steen Christensen, Odense Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/terror-is-me-paa-odense-teater/
Jean de France, scenografi og kostumer: Karin Betz, Grønnegaards Teatret.
https://www.kulturkupeen.dk/jean-de-france-paa-groennegaards-teatret-i-odd-fellow-palaeets-have/
Årets mest bemærkelsesværdige præstationer på scenen
Ida Praetorius, Balletten Romeo og Julie, Det Kongelige Teater.
Lue Støvelbæk, Skuespillet Romeo og Julie, Vendsyssel Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/romeo-og-julie-paa-vendsyssel-teater/
Mads Rømer Brolin-Tani, Googleren, Husets Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/googleren-paa-husets-teater-og-paa-turne/
Nicolai Jørgensen, Jean de France, Grønnegaards Teatret.
https://www.kulturkupeen.dk/jean-de-france-paa-groennegaards-teatret-i-odd-fellow-palaeets-have/
Tina Gylling Mortensen, Jean de France, Grønnegaards teatret.
https://www.kulturkupeen.dk/jean-de-france-paa-groennegaards-teatret-i-odd-fellow-palaeets-have/
Helene Gjerris, Kældermusik, Bådteatret.
https://www.kulturkupeen.dk/kaeldermusik-paa-baadteatret-med-brecht-og-eisler/
Johan Reuter, Maskeballet, Det Kongelige Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/maskeballet-paa-det-kongelige-teater/
Lise Baastrup, Den glade Enke, 2.0. Det Kongelige Teater.
https://www.kulturkupeen.dk/den-glade-enke-2-0-paa-operaen-det-kongelige-teater/
Nanna Bøttcher, Girls and Boys, Aarhus Teater
https://www.kulturkupeen.dk/girls-boys-en-kvindemonolog-med-nanna-boettcher-paa-aarhus-teater/