∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Af Ulla Strømberg.
Tragedien Macbeth som sjov friluftsunderholdning i Ørstedsparken.
Vild, voldsom og voldelig. Her er sex og motorsavsmassakre, mens teaterblodet flyder, og en raffineret popmusikalsk lydside får gysene til at ryge indenbords sammen med sushi, sandwichs, og hvad det unge publikum ellers ganske scenevant har medbragt.
For “Shakespeare i parken” er tilbage i år med “Macbeth” – et fænomen frit efter New Yorker traditionen: Shakespeare in the Park, som kan føres tilbage til 1954, hvor Joseph Papp begyndte at spille Shakespeare under åben himmel og ganske gratis.
I København er det 6. sæson, at gruppen Shakes i samarbejde med Folketeatret fornøjer københavnerne. I år gælder det tragedien ”Macbeth”, der med masser af skrig og skrål er blevet en til velgennemtænkt parodi på en af Shakespeares mest grusomme tragedier.
Shakes har med 5 tidligere produktioner gjort sine erfaringer og skærer derfor lige til benet i Shakespeares tekst. For ”Macbeth” handler mest af alt om magtbegær og griskhed. Men ”Macbeth” viser også en svag titelperson, der ligger under for konens ambitioner. Så stykket kunne fra Shakespeares hånd såmænd have heddet Lady Macbeth. Det er hende, der udtænker mordplottet: Kongen skal fældes, så Macbeth kan overtage tronen. Derfor rækker hun manden de dødbringende knive, i Ørstedsparken nogle tilforladelige børnekoste med røde børster! For sådan er denne version: helt crazy i sin kostumering og dermed lige til at klare en sen sommereftermiddag i august. Men ægteparret nøjes ikke med kongemordet, det ene tager det næste, og de bliver ved med at slagte!
Hos Shakespeare er det tre hekse med deres spådomme, som sætter spillet i gang. Her ved søbredden i Ørstedsparken kæmper to skæbnepunkere med et meget begrænset ordforråd (shit og fuck er de meste anvendte gloser). Der spilles vittigt og brutalt af Anders Budde og Rikke Bilde, mens veteranerne hos Shakes, Mads Riisom og Karin B. Heinemeier, klarer en masse roller, inklusive Macbeth og frue for fuld udblæsning. Men var det ikke for de ustyrlige kostumer af Julie Forchhammer og det høje tempo, ville løjerne nok ikke være så morsomme.
Dramatikeren Thomas Markmann har stået for den sammenskrevne tekst, der nogle få steder giver plads til Shakespeares poesi, og det er godt nok. Skuespillerne kan også improvisere, som da Macbeth/Mads Riisum midt i et alvorligt øjeblik sammen med den sammensvorne hustru ser op og ud under sin tåbelige hvide pageparyk og siger ud til det store publikum: ”Der er ikke noget, jeg hader mere end cyklister, der trækker deres cykel” – netop møntet på en ældre mand, der med cykel går lige hen over spillepladsen! Sådan skal det gøres, og i det hele taget er forestillingen allerede godt indarbejdet ved premieren onsdag d.5. For midt i halløjet blev der også plads til tragiske momenter, som da Lady Macbeth der for en ordens skyld må angre sine frygteligt påfund og begå selvmord ved blot at hejse sin skrigende røde paryk ned i søen. Smukt og stille eksekveret, midt i al balladen og med den rette musik til.
Thomas Hwan har instrueret, og alt synes at være gearet til denne udendørs-gratis-teaterform. Så ”Macbeth” bliver, på trods af uhyggen, en åndelig oase midt i storbyen.
Det er gratis, det er i fri luft, det er coronabeskyttelsesvenligt, det er sjovt, og det tager en time. Hvad mere kan man ønske sig. Men kom i god tid. Der skal være afstand imellem folk. Jeg kom ca. 40 minutter før og fik den sidste lovlige græstot inden for det afmærkede område, tæt på Jarmers Plads -inde i Ørstedsparken!
Der spilles i Ørstedsparken…..
5– 27. August – Tir-Lør 18.30
Produktion: SHAKES og Folketeatret.
Medvirkende: Mads Riisom, Karin B. Heinemeier, Rikke Bilde, Anders Budde
Instruktion: Thomas Hwan
Tekstbearbejdelse: Thomas Markmann
Scenografi og Kostume design: Julie Forchhammer
Kostumier: Camilla Lind
Lyddesign: Mikkel Nejrup Forchhammer
Scenemester: Mads Hilden
www.shakes.nu