∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Annas Verden – Det flydende Teater.
Sympatisk og charmerende forestilling på Bagsværds Sø ved Sophienholm: Annas Verden – om maleren Anna Ancher fra Skagen-kolonien.
Anna Ancher er en stjerne i dansk kulturliv. De lyse farvers dronning. Senest har hun fået en form for revival i en ny stor udstilling på Statens Museum for Kunst og Skagens Museum. Vé den, der siger noget negativt om hendes kunst eller hendes person. Denne uindskrænkede beundring er da også baggrunden for Det Flydende Teaters moderne og sympatiske portræt af en kvinde, der på trods af sit køn, i dag er placeret så højt, man kan komme i den danske kulturhistorie.
Med Anna Ancher som udgangspunkt for en teaterforestilling er meget givet på forhånd, for meget måske?
Hun er jo klog, fornuftig, reflekterende og ”god”. Så mange dyder er svære at omsætte til dramatik, hvis hun altså ikke er omgivet af nogle tåber. Men sådan var det ikke. For ægtemanden Michael Ancher var forstående, og de andre kunstnere var måske lidt vilde, når de valfartede til Skagen i 1880erne og 1890erne for at møde lyset, havet, familien Ancher og Brøndums Hotel. Men de arbejdede! Dramatikeren Julie Petrine Glargaard har nok haft et problem og har derfor bl.a. tyet til en række symboler fra Annas verden: havet, sandet, nogle kopper, en medaljon etc. på moderne vis lidt demonstrativt visualiseret og artikuleret.
Men ellers føjer ”Annas Verden” sig smukt til den række af historiske portrætter, som Det flydende Teater i de senere år har vist både på Furesøen og andre steder på turné i Danmark.
Iscenesættelsen i år har fint forstået at transformere aktionen om til en lille flydedok og udnytte de græsklædte skråninger og lade de i alt fire aktører løbe rundt og skifte karakterer. Men billederne savnes. Det er jo dem, Anna kæmper for.
Med Julie Riis som en fin, lidt sensuel Anna Ancher får vi en sympatisk og velgennemtænkt portræt af Anna, mens Luise Kirsten Skov må tage sig af en masse personer omkring Anna, bl.a. P.S. Krøyer og Marie Krøyer, hans hustru, der her fremstilles som en storsnakkende feminist, der indordner sig til en vis grænse. (Hendes livhistorie rummer som bekendt flere op- og nedture, så hun havde faktisk været lettere at transformere om til dramatik i stedet for Annas renfærdighed).
Også Pelle Nordhøj Kann skal klare flere mandspersoner, bl.a. den stovte Michael Ancher og så en ny mandsperson, Annas sidespring, som vist nu er blevet skrevet ind i kunsthistorien efter at mere end 3400 breve fra familien Ancher er blevet offentliggjort for få år siden. Men er dette lille eventyr nok til at bære den dramatiske handling? Jeg tvivler. Og derfor er dramatikeren Julie Petrine Glargaard sat på en vanskelig opgave, for der er ikke konflikter nok i det ancherske ægteskab. Dramatikeren har derfor tilsyneladende valgt at fortælle hele Annas livshistorie.
Instruktøren Jennifer Vedsted Christiansen bruger alle mulige moderne kneb for at få den lille livshistorie til at glide, og det lykkes, så oplevelsen med fuld underlægningsmusik af Nanna Karina Schleimann bliver en smuk, behagelig sommeroplevelse på den skrånende græsplæne ved Sophienholm.
Tænk, at Det Flydende Teater har været i stand til at gennemføre årets produktion på trods af restriktioner m.m. Det i sig selv burde udløse mange stjerner. Imponerende.
I øvrigt skal forestillingen på turné. Også det må skabe respekt, at det kan gennemføres i disse svære tider.
PÅ & BAG SCENEN
Medvirkende Julie Riis, Luise Kirsten Skov, Pelle Nordhøj Kann + Nanna-Karina Schleimann
Instruktør Jennifer Vedsted Christiansen
Dramatiker Julie Petrine Glargaard
Scenograf Sir Grand Lear
Komponist Nanna-Karina Schleimann
Kreativ producent Christine Worre Kann
Idé & koncept Det Flydende Teater
»ANNAS VERDEN« Parken ved Sophienholm: 1. – 3. juli + 27. juli – 12. august
Danmarksturné: 17. august – 10. oktober.
Teatergrad præsenterer Det Flydende Teater.
www.teatergrad.dk
Se i øvrigt anmeldelsen af den store Anna Ancher udstilling, som åbnede på Statens Museum for Kunst få uger før Corona-krisen – og lige nu vises i Skagen for så at vende tilbage til København i efteråret.