Anbefaling af Ulla Strømberg.
The visit på That Theatre I Krudttønden.
Nyt spil om kulturforskelle Danmark/England. Og forskellige, det er vi. For englænderne har vist altid haft en meget høflig facade, uden at vi kender til det, som skjules under overfladen. Og sådan kunne også H.C. Andersen tage fejl og troede sig velkommen,
Med udgangspunkt i et par virkelige, historiske begivenheder prøver That Theatre at vise kulturforskelle imellem landene. Og selv om det er mere end 150 år siden, at H.C. Andersen aflagde sit andet og sidste besøg hos Charles Dickens, fungerer historien fint som afsæt for noget andet og mere.Nu kan man jo ikke sige, at H.C. Andersen var en almindelig repræsentant for danskerne, dertil var han vist lidt for speciel, men alligevel.
I 1847 havde de to forfattere mødt hinanden i England. 10 år efter vil den rejseglade H.C. Andersen gentage besøget og ender med at bo i fem uger hos familien, der er på randen af skilsmisse og i øvrigt tæller adskillige børn. Men det lægger Andersen ikke mærke til. I stedet, og det ved vi jo, bliver han inspireret uafbrudt af små detaljer, som så omsættes inde i hans hoved til poesi og eventyr.
Dickens var anderledes kontant. Værre endnu var hans kone eller I hvert fald i det meget vittige portræt som Andrew Jeffers skaber. Han er jo ellers bedst kendt for sin legendariske medvirken i London Toast Christmas Cabaret hvert år i Tivoli. Men her i samspil med Ian Burns fungerer han også fortræffeligt. Burns spiller Englands store forfatter og forkæmper for de udsatte med både tyngde og glimt i øjet.
Peter Holst-Beck har sammen med instruktøren Barry MCkenna skrevet teksten og lagt H.C. Andersen mange citater i munden. Og det er jo rigtigt: Associationerne vrimlede oppe i Andersens hoved, og teater var måske det allervigtigste for ham – og så at møde ”kendte mennesker”.
Hvordan H.C. Andersen virkelig var, ved vi ikke, men hans dagbøger siger en del – og på teatret blev Jørgen Reenbergs fortolkning af Andersen i ”Fra regnormenes liv” – uforglemmelig og legendarisk. Der er vel gået 39 år siden, og jeg kan stadig høre Reenbergs gnækkende stemme og hans store fødder i danseposition. Det kan og skal ikke genskabes. I stedet balancerer Peter Holst- Beck fornuftigt nok midt imellem dansk og engelsk, engang imellem ganske forståeligt engelsk, selv om Dickens’ børn er citeret for at erindre, hvor ubehjælpeligt det hele var. Nej, derovre var Andersen ingen succes. Og opholdet var alt for langt og Andersens næsegruse beundring for Dickens irriterede familien. Men heldigvis lagde den naive Andersen ikke mærke til det, eller beskriver i hvert fald selv besøget som en succes.
Og således vil vi danskere måske helst se os selv: som rene successer, skønt andre kan synes vi er naragtige, når vi begår os på verdenssproget i den store verden.
Endnu et interessant bud fra That Theatre Company til både unge og voksne mennesker.
SCRIPT Barry Mckenna and Peter Holst-Beck
DIRECTOR Barry Mckenna
CAST Ian Burns, Peter Holst-Beck & Andrew Jeffers
Plays at Krudttønden
Serridslevvej 2, 2100 Kbh Ø
Feb. 19 – March 21 2020
Mon – Fri 8pm
Sat. 5pm
www.thattheatre.dk