∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Kerteminderevyen 2019.
Det er sol og det er sommer … Nup. Det er halvgråt, det er halvkoldt – men det er alletiders revytid og revy i Kerteminde.
Kerteminderevyen på Tornøes hotel! Det er første gang jeg oplever revyen, som i øvrigt har skiftet hele holdet ud i år, men stadig med Mads Nørby som manden bag det hele.
Da vi ankommer, mærker vi straks det gode samarbejde. Hotellet funkler, nymalet, rent og venligt. Bare ærgerligt, at man ikke skal overnatte, er første tanke.
Så er der drinks og middag, en rigtig herremiddag med stegt flæsk og persillesovs. Rygtet siger, at de har prøvet at være mere moderne med tapas, men mændene i byen og omkring revyen stemte det ned. Så nu kan man få sit årlige måltid mættede fedtsyrer fra stegt flæsk i Kerteminde. De andre restauranter i byen har lettere revymenuer!
Salen med den lille scene er smukt pyntet og velproportioneret.
Selve revyen er på alle måder skræddersyet: velspillet, veltimet, velgjort, og bærer kun et par steder præg af et lidt gammeldags kvindesyn – eller er det de to medvirkende kvindelige skuespillere, Anette Støvelbæk og Lisbeth Kjærulff, der er lidt bagud i kvindefrigørelsen eller blot har ladet stå til?
Selvfølgelig må revyen tage højde for den nye ”Ikke–krænke”-kultur, vi alle er underlagt. Det gøres fiks og hurtigt i starten, hvor de alle fire, inklusive Gordon Kennedy og Kasper Gattrup, har lysegrå englevinger, som i øvrigt helt diskret bliver sorte i slutnummeret.
De fleste sommerrevyer har i år nogle af de samme ofre, bl.a. Britta Nielsen, SKATS medarbejdere, dyrene fra Kina og stærke kvinder. Her i Kerteminde er det faktisk blevet yderst interessant med hende, den lille Britta, i en tekst af Gordon Kennedy. Det er nu en tv-udsendelse, Luksusfælden, for Britta med det sorte hår er jo både pank og blanket af. Hvordan skal det klares?
Også den grønne bølge har et par numre, ganske fiks med to fastelavnsbørn, som ikke må få usunde ting, siger de, og i stedet skovler penge ind. Også Anette Støvelbæk har en veganerbod i stedet for en pølsevogn. Sådan skal sommerrevyer jo også være. Vi skal se os selv i et troldspejl. Og derfor er samtykkescenen mellem Gordon Kennedy og Anette Støvelbæk også sjov. Der skal underskrives og aftales – og til sidst er gejsten gået fløjten.
Pandaerne får naturligvis også et nummer. Som flere af de andre indslag ender historien om pandaerne også med en fiks pointe. Det er i det hele taget en styrke ved revyen, instrueret af veteranen Martin Miehe-Renard, der er slutpointer og punktummer.
Pianisten Peter Bom, der også har komponeret ,indgår flot i hele det velsyngende og samspillende ensemble. For de er faktisk lige gode, energiske og samtidig vidt forskellige. Og det er ikke så dumt.
Revyen har en fin længde, men et par af numrene er under bæltestedet og gammeldags i tankegangen. De bør efter min mening gerne klippes ud. Det er mangel på selvtillid at ty til pseudopikante indslag for at få damerne til at fnise. Nej, hold jer til de samfundsmæssige emner, gerne i småtingsafdelingen, som f.eks. samlivet med I phones kvindestemme Siri – eller de sjove tips til enlige mænd. Og måske skulle revyen give plads til flere små vittigheder, som når Gordon Kennedy i næsten-slutnummeret ”Intet vi heller vil” – hvisker Odense Revy. Det er godt at være lokal – og derfor går nummeret om ”Byens vartegn” (i Kerteminde) også hjem. For selvfølgelig hr vi godt af at høre, hvad der rør sig i byen.
Tak til Kerteminderevyen. Dejligt at nogen gider al det besvær med at stable en sommerrevy på benene – og tak til hele holdet, og, hvad der viste sig ved fremkaldelserne: de mange sypiger, som har skabt de sjove kostumer.
Kerteminde ligger næsten midt i landet, så det er bare om at finde vejen og besøge den charmerende by og velspillede revy.
Kerteminderevyen 2019
Instruktion: Martin Miehe-Renard
Musik: Peter bom
Medv. Anette Støvelbæk, Lisbeth Kjærulff, Gordon Kennedy og Kasper Gattrup.
Sted: Tornøes Hotel i Kerteminde
26.5. – 6.7. 2019.
www.kerteminderevy.dk