Schlagt Sie tot. Opera-urpremiere om Luther i Malmø.
Kommenteret af Ulla Strømberg.
Ambitiøs og storladen operaproduktion på Malmø Operaen med danske Bo Holtens nyskrevne musik og et stærkt svensk team bag: instruktøren Peter Oskarson og scenografen Peter Holm.
I 2017 var der Luther-fejring overalt i Nordeuropa. 500 året for Martin Luthers 95 teser opslået på en dør i Wittenberg. Startskuddet til reformationen, der siden ændrede hele vor nordeuropæiske tilgang til Gud og kirken.
Komponisten Bo Holten havde fået en tysk bestilling på en opera til 2017, men først nu opføres den på Malmø Operaen i en imponerende opsætning, hvor der ikke er sparet på noget: børne- og voksenkor i smukke kostumer, stor besætning i orkestergraven og, som vanligt i Malmø, kendte sangere indforskrevet fra udlandet.
Det er en alvorlig og omstændelig historiefortælling, vi oplever med dansk/svenske Eva Sommerstad Holten som librettist. I første akt skal vi have alle brikker på plads, som dog gøres mindre rigidt med et genialt instruktørgreb, der får personerne omkring Luther til at entre scenen via store, rullende borde, der giver mindelser tilbage til middelalderteatrets mansions, dvs. vogne. Det går tjept med at få dem ind og ud og med den ekstra pointe, at disse kæmpeborde skubbes frem af unge kvinder med gebærder i familie med japansk butohdans. Derved kommer noget djævelsk over hele scenebilledet, noget goyask i den ellers så smukt gennemkomponerede scenografi af Peter Holm. Her er det ikke mindst farveharmonierne, som samler hele bondestanden, der vel skal omvendes. Med store sjaler, der kan bruges til lidt af hvert, fremkommer overraskende gruppebilleder, der refererer til flere værker fra den samlede europæiske kunsthistorie, som også er direkte tilstede i Cranachs atelier.
Showet kører logisk, næsten kronologisk af sted i første akt som en illustreret klassiker med den til tider voluminøse musik, der er komponeret af Bo Holten på en ny og anderledes måde. Holten kan i programmet berette, at han har taget udgangspunkt i den salmemusik, som man nu ved, at Luther selv komponerede til salmerteksterne. Musikken er varieret, følsom, historisk forankret og indimellem overraskende lys og moderne. Selvfølgelig er musikken også, takket være Bo Holtens baggrund i kormusik hos henholdsvis Ars Nova og Musica Ficta, ikke mindst i korpartierne en lise at lytte til.
Selv om iscenesættelsen gør, hvad den kan for at underholde, er beretningen om Luther lidt rigelig detaljeret, selv om den også er overraskende. For hvis man gik og troede, at Martin Luther var en flink, rund mand, der bare var træt af pavedømmets tilbedelse af Jomfru Maria, må man ifølge dette portræt tro om.
Her er Luther nemlig, med den velsyngende baryton Dietrich Henschel i rollen, blevet til en ilter, vred stivstikker-revolutionær. Og hele første akt ender med at Luther råber:”Schlagt Sie Tot!” – som titel på operaen er blevet ”Dræb dem”.
I anden akt er der nogle mere formildende scener, hvor personerne mødes og via musikken skabes nogle humane stemninger, som dog allerede i første akt er slået an i scenerne hjemme hos familien Cranach. Denne berømte malers rolle kunne egentlig bære en hele opera i sig selv og kunne have været fundamentet, hvor Luther så var blevet biperson. Cranach var en form for politisk maler og fungerede også som bogtrykker og udgav Luthers nye tanker.
Operaens opstramning og aflivning af det almindelige, venlige Luther-billede diskuteres egentlig ikke i operaen. Tværtimod tages det nærmest for at være en endegyldig sandhed, at Martin Luther såmænd ikke var anderledes end andre, også senere reformatorer og oprørere: vred, ubøjelig og uden mange varme, menneskelige følelser.
I det store persongalleri, hvor der kun er to kvinder, er det netop dem, der lyser op som de rene, gode sjæle: Inge Dam-Jensen, smukt syngende som kone til Luthers ven, maleren Lucas Cranach, og den kvinde, som Luther ægter, sunget af svenske Emma lyrén. Også tenoren Thomas Volle, der synger en af de få positive personer omkring Luther, Philip Melanchthon, er en glæde. I det hele taget er niveauet højt. Selv om der er dømt historietime, er der næsten alt for meget vigtigt og interessant, der fanger ens opmærksomhed. Egentlig burde man opleve operaen flere gange, så mange detaljer er der i både musik, libretto, instruktion og scenografi.
Kort sagt – en ambitiøs produktion, som ikke stiller spørgsmål, men snarere lukker for en hver videre diskussion, og dermed bliver forestillingen mindre aktuel end den kunne være. For det ville jo egentlig være interessant, hvis operaen om Luther undersøgte, om det er en naturlov, at reformatorer og oprørere i sidste ende altid glemmer det folk, de skulle tjene.
Ps. Malmø operaens informative program er et smukt eksempel på hvor oplysende et teater/operaprogram kan være. Her er informationer om det meste i relation til Luther. Dog ikke meget om scenografi og instruktørintensioner, men de mange sangere har fået en lille biografi, og det er nyttigt.
musik: Bo Holten
Libretto: Eva Sommerstad Holten
PRODUKTIONSTEAM
Översättning till tyska Jana Hallberg
Dirigent Patrik Ringborg
Regi Peter Oskarson
Koreograf Caroline Lundblad/Frauke
Scenografi & kostym Peter Holm
Ljus Per Sundin
ROLLER
Martin Luther Dietrich Henschel
Philip Melanchthon Thomas Volle
Georg Spalatin/Martin Bucer Jakob Högström
Lucas Cranach Reinhard Hagen
Barbara Cranach Inger Dam Jensen
Kurfurst Fredrik den Vise/Johannes Oecolampadius Bengt Krantz
Lantgreve Philip av Hessen Conny Thimander/Ole Aleksander Bang
Erasmus av Rotterdam/Huldrych Zwingli Stefan Dahlberg
Andreas Karlstadt Magnus Loftsson
Katharina von Bora Emma Lyrén
Figuranter Fanny Färingö, Haraldur Örn Haraldsson, Brita Kronholm, Solina Lujinovic-Magnusson, Johanna Roos Slættanes, Gloria Manzeyl, Simon Nekkonen, Fredric Odenborg, Sanne Sommer
SCENMUSIKER
Flöjt: Kenny Aaberg Larsen/Maria Steinaa
Slagverk: Thomas Rodrick/Christoffer Gräntz/Patrik Blomqvist