Menu Luk

Mindeord om instruktør, scenograf m.m. Kirsten Dehlholm.

Af Ulla Strømberg.

Mindeord om instruktør, scenograf m.m. Kirsten Dehlholm.

79 år er ingen alder, og Kirsten Dehlholm forblev evig ung i sin tilstedeværelse med sort kul om øjnene, orangerødt hår og spektakulær, ofte farvestrålende påklædning, nærmest som en forlængelse af forestillingerne. Hun var den ideelle ambassadør for sit store kunstneriske værk. Sådan har det været i næsten 50 år, men nu er Kirsten der ikke mere. Det er trist, og et stort tab for det eksperimenterende inden for teater og kunst i Danmark.

Amduat en iltmaskine, Hotel Pro Forma. 2021. Foto: Karoline Lieberkind.

Med en uddannelse inden for beklædning fra Kunsthåndværkerskolen var Kirsten Dehlholm med til at etablere Billedstofteatret i 1977. Processioner, museskridt og stemningsmættet visualitet drænet for ord var vigtige ingredienser lige fra starten, bl.a. i en imponerende procession på Louisiana i 1981 imod atomkraftværket på den anden side af Øresund: Barsebäck.

Det var egentlig sjældent, at der lå et direkte politisk budskab i forestillingerne, som tog en mere filosofisk drejning efter etableringen af Hotel Pro Forma i 1985; dette vidunderlige navn, som har forårsaget mange misforståelser, når folk fra hele verden ville bo der. Efter en samtale med Kirsten for få år siden, nåede hun frem til at navnet bedst kunne forstås som: ”et omsorgscenter  for vor tids æstetik”.

”Operation : Orfeo”  fra 1993, med udgangspunkt i Händels musik og nye toner af Bo Holten, blev et gennembrudsværk, som kom til at definere både Hotel Pro Formas fremtid og Kirsten Dehlholms.  Intet var, som vi var vant til og dog, for Kirsten Dehlholm stod også på skuldrene af de store teaterpionere fra Gordon Craig, Svoboda til Robert Wilson.

Ikke mindst den amerikanske teatermand Robert Wilsons skarpe æstetik har været retningsgivende for Kirsten Dehlholms udvikling efter det allerførste møde tilbage i 1973, hvor Wilson gæstede København med ”The Life and times of Joseph Stalin” – en forestilling, der spændte over aften og nat, mens en skildpadde i sit eget tempo forcerede scenen på tværs.

Kirsten Dehlholm og Hotel pro Forma har i de seneste årtier været efterspurgt i den halve verden, hvor hendes arbejde og værker mødte stor interesse og respekt.  Ikke mindst  ”Operation : Orfeo” blev adgangsbilletten til flere europæiske operahuse.

Operation : Orfeo. 1993.  Foto: Roberto Fortuna.

Hvor forestillingerne i Billedstofteater-perioden var uden ord, blev Hotel pro Forma ofte ordrig med professionelle stemmer og i hobetal af filosofiske undertekster, kreeret af forfattere og filosoffer.

Kirsten Dehlholm var altid søgende, på jagt efter nye tanker og komplekse problemstillinger, som skulle og kunne transformeres over i et teatralsk og visuelt univers.

Det blev til mere end 60 unikke værker, som alle har balanceret imellem en genuin visualitet og et ofte tidsforankret problemkompleks, men altid båret af ”noget for øjet”, som bl.a. ”Neo Arctic” – et klimabudskab pakket ind i en uimodståelig visualitet, som slog benene væk under én ved uropførelsen på Det Kongelige Teater i 2016.

Neo Arctic. Pressefoto.

”Amduat  – en iltmaskine”  var som også andre forestillinger tematiseret omkring døden – men sat ind i et oldegyptisk billedunivers. Underskøn dobbeltbundet forestilling vist i Kanonhallen i 2021.

Amduat – en iltmaskine, Hotel Pro Forma. 2021. Foto: Karoline Lieberkind.

Seneste forestilling: ” Flammenwerfer”,  med udgangspunkt i den svenske maler Carl Fredrik Hills univers, vises som planlagt under Aarhus Festuge 2024  og  havde oprindelig premiere Malmø i marts 2024.

Den danske teaterverden var længe om at se Kirstens talent, mens billedkunstverdenen var mere modtagelig for den anderledes, intellektuelle udfordring. Kirsten Dehlholm blev i 2013 hædret med Akademiets Thorvaldsen Medaillen. Allerede fra 1995 modtog Kirsten Dehlholm den livsvarige ydelse fra Statens Kunstfond.

Kirsten Dehlholm har været en ener i dansk teater og hendes ukuelighed som en kompromisløs, kunstnerisk opdagelsesrejsende, har været legendarisk og vil blive dybt savnet.

Kilder:

Der er skrevet flere bøger om Hotel pro Forma – og der indgår i bogen ”Nyere danske scenografer” af Ulla Strømberg ( 2017) et stort afsnit om Kirsten Dehlholm.

 

Se derudover anmeldelser fra de seneste 10 år i kulturkupeen.dk

 

Hotel Pro Formas 30 år – vist i Gl. Strand.

https://www.kulturkupeen.dk/elektricitet-hotel-pro-forma-paa-statens-museum-for-kunst/

I krydset får de ny sofa – Hotel Pro Forma.

https://www.kulturkupeen.dk/amduat-en-iltmaskine-af-hotel-proforma-paa-teater-republique/  

NeoArctic – Hotel Pro Formas nye forestilling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *