∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Klædt af – på Aveny-T.
Suveræn forestilling for unge som voksne på Aveny-T. ”Klædt af” er ikke blot talentfuld. ”Klædt af” er sprængfuld af talent – fra den debuterende dramatiker, instruktøren, videokunstnerne, koreografen til den unge, nyuddannede skuespiller, Siff Vintersol.
I monologen om pigen, der er blevet krænket og har oplevet af få lagt afslørende videos på nettet, giver Siff Vintersol et meget smukt og nuanceret billede. Et billede, ikke kun af pigen, men også af de mange forskellige mænd som kvinder omkring hende. De får alle nogle replikker, fra den tilsyneladende medfølende, gryntende dokumentarfilmmand, Big Daddy, til andre mænd samt advokaten og veninden etc. Siff Vintersol får med få midler gestaltet disse væsener, så vi ser dem og hører dem, når hun sænker stemmen til et dybere leje – og vi genkender måske typerne.
Hvordan reagerer man, når omverdenen har set kompromitterende fotos og film af én? Det er forestillingens kærne, og om ikke budskab, så i hvert fald formålet.
Teksten er alt andet end hverdagsrealistisk og er blevet til på baggrund af interviews med mange forskellige unge som modne mennesker. Det raffinerede er ikke mindst, at teksten løftes op, så virkeligheden kun af og til i glimt står tydeligt. F.eks. hos advokaten, hos filmmanden og hos den sleske, ældre mand. Ellers skaber en blanding af ord, filmiske indslag og bevægelse den fremadskridende historie uden ende. For det slutter jo aldrig, vil altid være der, som pigen selv siger: Det ligger der, langt nede i underbevidstheden, hver morgen, når hun vågner.
Sonja Ferdinand er nyuddannet dramatiker fra Dramatikeruddannelsen. Enten er hun et naturtalent, eller også har hun intuitivt sørget for at lukke ørerne for en del af undervisningen. For sjældent har jeg lyttet til en så ren og stilfærdig tekst, der kender sin egen begrænsning og også gør op med tidens brutalistiske talesprog. Instruktøren Amanda Linnea Ginman viste allerede for et år siden med forestillingen ”Damphjerte” på Aveny-T – sine evner til at få unge skuespillere til at frigøre nye kræfter. Det kunne have været held, men nu gør hun det igen! I ”Klædt af” blander hun meget professionelt den fragmentariske tekst med mange roller og smukke, filmiske indslag, heraf er nogle direkte, andre faktisk optaget på forhånd. Men overgangene er ikke-eksisterende. Og tænk at spille en forestilling med titlen ”Klædt af” – uden at pigen på scenen, ofret, tager tøjet af. Det viser mod og overlegenhed. Forestillingen går netop mod strømmen i en tid, hvor både Nationalscenen og genboen, Betty Nansen teatret tror, at kunsten bliver større, når skuespillerne smider tøjet. Sådan er det bare ikke.
Nogle af de unge tilskuere fra en 1. g. klasse var også begejstrede og roste tillige publikumsinddragelsen. For pigen, Siff Vintersol, giver nogle gange vilkårlige publikummere en mikrofon og beder dem om at sige eksempelvis : nej, nej på rette steder eller gentage hendes navn. Det fungerede uden at virke anmassende og holdt publikum til.
Nogen nem løsning på pigens tragedie findes ikke. Men måske er stykkets mission at fortælle publikum, unge som ældre: Lad være. At dele billeder og videos skader, og ikke kun et par timer, men uendeligt. Derfor er slutningen også logisk. Pigen går nærmest baglæns ud og åbner en sidedør, bagest på scenen, ud til virkeligheden. Og derude, ved vi jo, regerer gadens nådesløse lov. Og virkeligheden kan nemt overgå fiktionen.
At denne slutning er et gammelt teaterkneb, som jeg bl.a. har oplevet i Moskva for årtier siden – eller at mændene får fællesbetegnelsen Big daddy – som måske refererer tilbage til hustyranen i ”Kat på et varmt bliktag”, og at replikken “Nej” – viser hjem til Heibergs lille vaudeville, gør ikke noget – tværtimod.
”Klædt af” på Aveny-T er et smukt og begavet værk i tiden og om tiden – og bør ses af så mange som muligt, unge som gamle.
Dramatiker: Sonja Ferdinand
Instruktør: Amanda Linnea Ginman
På scenen: Siff Hebe Vintersol.
Spiller indtil 6.12. 2019